Home Auto remmen Afremmen op de motor

Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!

Afremmen op de motor zorgt ervoor dat je soepel, comfortabel en veilig remt. Afremmen op de motor spaart je remsysteem en bovendien bespaar je brandstof met deze remtechniek!


Afremmen op de motor

Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.



Remmen op de motor

Er zijn twee manieren om te remmen: afremmen op de motor of gebruikmaken van het rempedaal. Als je beide technieken combineert ben je goed bezig. Dan rem je gedoseerd, comfortabel en veilig en verspil je bovendien geen brandstof.

Remmen op de 'verkeerde' manier is minder soepel, minder comfortabel en zorgt voor overmatige slijtage van je remsysteem. Bovendien kan een incorrecte remtechniek gevaarlijk zijn. 


Veilig remmen

Te laat remmen kan ertoe leiden dat je te laat tot stilstand komt (en ergens tegenaan botst) of, als het regent of ijzelt, begint te slippen. Voor jezelf en zeker voor eventuele passagiers is schokkerig of plotseling remmen vervelend en/of gevaarlijk. Als je plotseling remt, geef je het achterliggende verkeer weinig tijd om hierop te reageren. Daarom: rem gedoseerd!


Brandstof besparen

Onhandig of slecht gedoseerd remmen kost je bovendien gewoon keiharde euro's. Het leidt tot overmatige slijtage van je remsysteem en een verspilling van brandstof. Afremmen op de motor is een efficiŽnte manier om te besparen op brandstof en wie wil dat nu niet? Bovendien vermindert remmen op de motor je uitstoot. Redenen genoeg om jezelf een juiste remtechniek aan te leren!


Afremmen op de motor: zo doe je dat!

Remmen op de motor is eigenlijk niets anders dan geen gas geven terwijl je gekoppeld bent. Maar hoe werkt het combineren van afremmen op de motor en remmen met het rempedaal in de praktijk? Lees en oefen! Het ideale remproces ziet er als volgt uit:

1. Begin met remmen op de motor door op tijd het gas los te laten
2. Laat je auto uitrollen in de versnelling
3. Rem gedoseerd: trap het rempedaal rustig in en houd 'm op die stand
4. Trap de koppeling in zodra je een laag toerental bereikt (ca. 1000 toeren)
5. Houd ondertussen het rempedaal op dezelfde stand ingedrukt
6. Laat vlak voor stilstand het rempedaal heel iets opkomen
7. Je hebt nu gedoseerd geremd en bent zonder eindschok tot stilstand gekomen


Koppeling

Let op: afremmen op de motor heeft niets te maken met je koppeling laten slepen. Dit gebeurt wanneer je wilt afremmen en daarbij je koppeling intrapt, terugschakelt en je koppeling ingetrapt houdt, waardoor de motor sneller gaat draaien. Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. 

Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Niet doen dus! Laat tijdig je gas los, omdat het pure verspilling is als je het laatste stuk, vlak voordat je moet stoppen, nog gaat gas geven. Die meters kun je beter je gas loslaten, dan verbruik je niets en hoef je bovendien minder hard te remmen (en remmen kost ook energie). 


Blijf kijken!

Uiteraard houd je tijdens het hele remproces het verkeer om je heen goed in de gaten. Let vooral op je achteruitkijkspiegel, want het grootste gevaar ligt altijd achter je! Let erop dat je achterligger in de gaten heeft dat jij remt. Ook daarom is het verstandig om tijdig en zeer gedoseerd te remmen.

Eťn van de belangrijkste onderdelen: je remsysteem

Anticipeer in het verkeer

Zie je dat er een stukje verderop verkeerslichten staan? Nader je een rotonde? Wil je de snelweg verlaten bij de volgende afslag? Anticipeer! Anticiperen betekent dat je vooruitloopt op wat komen gaat en situaties herkent en daarop inspeelt. Als je weet dat je straks snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, dan kun je beginnen met tijdig het gas los te laten en de auto te laten uitrollen. Als je het gas loslaat in de versnelling ben je aan het afremmen op de motor. 
Terugschakelen

Eventueel kun je tussen het loslaten van het gaspedaal en het remmen via het rempedaal nog terugschakelen naar een lagere versnelling. Dit is echter zeker niet nodig en als je hier een gewoonte van maakt kan dit leiden tot overmatige slijtage van je motor. Bovendien kost terugschakelen je extra brandstof. 

Omdat de mens een gewoontedier is blijven er natuurlijk freaks rondrijden die terugschakelen 'gewoon lekker' vinden. Jouw keuze! Geef bij het terugschakelen dan wel even wat gas tussendoor. Hiermee kun je het omwentelingsverschil opvangen. Schakel tijdens het rijden niet terug tot de eerste versnelling. Die is er alleen om je auto vanuit stilstand op gang te krijgen, een steile berg te beklimmen of voor het stapvoets rijden in de file.

Overmatige slijtage

Zorgt afremmen op de motor niet voor slijtage aan de motor? Niet bij een correcte remtechniek. Als je autorijdt met beleid krijg je nooit te maken met overmatige slijtage. Bij rustig en gedoseerd afremmen op de motor breng je de motor geen extra schade toe.

" Rijd met beleid en voorkom onnodige slijtage aan je motor en remmerij! "

Remmen in de bergen

Rijden in de bergen vereist een geheel eigen rij- en remtechniek. En als er dan ook nog eens een file staat is dat helemaal een aanslag op je koppeling en remsysteem! Om je onderdelen niet onnodig te beschadigen is het belangrijk dat je de juiste technieken kent. Zo moet je tijdens het afdalen bijvoorbeeld naar een lagere versnelling terugschakelen en zoveel mogelijk afremmen op de motor.
filerijden bergen


Nood breekt wet

Is snel remmen noodzakelijk? Dan is afremmen op de motor geen optie. Op het rempedaal trappen geeft de meeste remkracht en zorgt ervoor dat het voertuig het snelst tot stilstand komt. Snel remmen? Intrappen dat rempedaal! Uiteraard slijten je remmen sneller als je op de rem trapt, maar nood breekt wet. Bovendien zitten die remmen er niet om roest te verzamelen; het is echt niet verkeerd om ze af en toe even flink te gebruiken. Hard remmen 'voor de lol' is echter niet aan te raden: dit zorgt voor overmatige slijtage van je remblokken. 






Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!
Afremmen op de motor Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!
Fading van remmen Fading van remmen komt door te warme remschijven
Remleidingen Remleiding vervangen? Stalen remleidingen zijn beter!
Remklauwen Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl