Home Auto remmen Remschijven

Grotere remschijven? Check deze 4 remmen upgrades!

Wanneer je de remmen wilt verbeteren, moet je je eerst afvragen wat het doel is wat je wilt bereiken. Realiseer je dat het de som der delen is: de juiste schijven, juiste blokken, remolie en remleidingen. In dit artikel nemen we een kijkje naar deze remonderdelen. 

Wat voor remmer ben je?

Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten.
Er zijn grofweg 4 upgrade mogelijkheden, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik.

1. Remvloeistof en stalen remleidingen

2. Remblokken

3. Remblokken & schijven

4. Big brake kit

Brembo remschijf en remklauw
Big brake kit: als extreem vertragen noodzakelijk is.


1. Remvloeistof en stalen remleidingen

Voordat je de remmen aan gaat pakken, moet je zorgen dat het pedaalgevoel goed is, en dat je fading vermindert. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de pedaaldruk op juiste wijze wordt overgebracht naar de remklauw.Stalen remleidingen verstevigen de remleidingen aanzienlijk en deze zetten minder uit dan de standaard remleidingen. Pas minimaal een DOT 5.1 remvloeistof toe, die een hoger kookpunt heeft en minder snel aan kwaliteit zal inleveren.


2. Remblokken

Als je zelden het uiterste van je remmen vraagt, en meestal alleen hard rijdt op de snelweg, is een upgrade van de remblokken een goede investering. De remkracht neemt iets toe, waardoor je bij een noodstop sneller tot stilstand komt. Verwacht echter niet dat je bij 3 noodstops achter elkaar nog net zoveel remkracht over hebt, want dat is een illusie.

De standaard remschijven laat je ongemoeid. Pas dan ook geen remblokken toe, die geschikt zijn voor circuit gebruik. Ze zullen je remschijven aantasten, met scheuren tot gevolg en je zult deze binnen enkele duizenden kilometers moeten vervangen. De remblokken, die volgens ons, geschikt zijn voor toepassing met standaard remschijven is bijvoorbeeld Ferodo of Tarox.

Deze blokken op kevlar basis bieden betere grip, zijn beter bestand tegen fading en de remstof is makkelijk te verwijderen. De prijs is ongeveer gelijk aan standaard blokken, maar ze slijten wel iets harder. Mintex 1155 is ook een goed alternatief, maar hierover zijn geen ervaringen bekend.

3. Remblokken en schijven

Ga je regelmatig een blokje om en kom je wel eens op een circuit dan is deze upgrade aan te raden.

De standaard schijven zijn niet berekend op stevig gebruik, en er zijn talloze meldingen van haarscheurtjes in schijven. er wel voor dat je de juiste blokken en schijven combineert.

K-sport remschijf
Grote remschijven en remklauwen alleen zijn niet voldoende


Pagid en Tar-Ox


Pagid en Tar-Ox bieden een complete set aan, waarbij de componenten op elkaar zijn afgestemd. Houd rekening met snellere slijtage, vooral bij toepassing van gegroefde schijven. Afhankelijk van de wijze van gebruik, zul je de blokken misschien al bij 10.000km gebruik moeten vervangen. Merken die upgraded schijven en blokken leveren, zijn in volgorde van agressiviteit: Ferodo (DS 2000), EBC (redstuff), Pagid RS.


Wanneer je upgraded schijven gaat inremmen, gebruik dan daarvoor bij voorkeur de standaard blokken. Pagid blokken bijvoorbeeld zijn te agressief en zullen eerder schade aanrichten.


4. Big brake kit

AP gegroefde en geventileerde schijven en Brembo remblokken. De constructie van de Brembo schijven zorgt ervoor dat warmte beter wordt afgevoerd. Dit voorkomt dat het wiellager heet wordt met wielspeling tot gevolg.

Brembo is een betaalbaar alternatief, AP is het ultieme wat verkrijgbaar is. Samen met Porsche en Mov'it behoren ze tot de absolute top.

Brembo big brake kit
Complete high performance remmenkit van Brembo

AP biedt een 6-pots set met 330mm gegroefde schijven voor 17inch velgen en groter. Je hebt eigenlijk slicks nodig om de remkracht optimaal te benutten. Wanneer je de remmen aan de voorzijde hebt vervangen, is de grootste verbetering uitgevoerd. Voor de echte racefreaks bestaat ook nog de mogelijkheid om de achterkant aan te pakken. De auto remt nog iets beter en blijft stabieler bij remmen in bochten.

Rokende remmen

Schijfremmen kunnen gloeiend heet worden. Geventileerde schijfremmen kunnen dan een oplossing zijn. Realiseer je wel dat als je schijfremmen gaan branden, zoals in dit filmpje, je extreem hard en veel aan het remmen bent...

Inremmen zeer belangrijk

Wanneer je nieuwe schijven en blokken steekt, kun je ze niet gelijk volwaardig gebruiken. We adviseren om ze de eerste 100km zeer gelijkmatig te gebruiken. Maak geen noodstops als het niet nodig is, houd veel afstand tot je voorganger, rij niet op hoge snelheid, en laat de remmen geheel afkoelen voor een volgende remactie.

Bouw dit langzaam op in de volgende 100km, waarbij de schijven telkens iets zwaarder belast mogen worden. De schijven krijgen hierdoor een gelijkmatig oppervlak en raken gewend aan steeds hogere temperaturen.

Houd nooit je rempedaal ingedrukt als je stilstaat. De remschijf koelt overal af, behalve ter plaatse van het remblok en zal sneller kromtrekken. Als je op een helling stil staat, gebruik dan desnoods de handrem. Laat altijd de remmen goed afkoelen (door rijwind) voordat je de auto stil zet.


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remblokken
Auto remblokken - overzicht van remblokken en schijven
Remleidingen
Remleidingen - de voordelen van stalen remleidingen op een rijtje
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Remmenreiniger Remmenreiniger: de multifunctionele musthave!
Afremmen op de motor Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!
Remvloeistof Juiste remvloeistof laat je sneller en beter remmen
Kromme remschijven Kromme remschijven: onveilig en irritant!
Rotordisc remschijven Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl