Home Auto remmen Rotordisc remschijven

Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties

Remmen is van levensbelang. Zeker op het circuit wil je geen onnodige risico’s lopen. Met Rotordisc remschijven heb je meer remkracht dan de gewone remschijven en daarnaast zijn ze een stuk lichter en passen ze ook nog eens onder vrijwel elke auto. Combineer dit met een apart design, klinkt toch meer dan ideaal?


Rotordiscs zijn lichter

Als je veel op het circuit rondrijdt of zo af en toe meedoet aan een dragrace, dan is het verstandig om een zo licht mogelijke auto te hebben. De Rotordisc remschijven zijn een stuk lichter dan de normale remschijven die je onder je auto vindt. Het gewicht kan per schijf kan met met 10 procent afnemen. In totaal zal dat ongeveer een besparing van 3 kilo zijn. In het kader van gewichtsreductie van een auto is elke kg er eentje.

rotordisc remschijf
Rotordisc remschijf: betere remmen én apart design.


Rotordiscs op maat

Een geweldig voordeel van dit merk is dat ze zeer gemakkelijk aan te brengen zijn onder vrijwel elk type voertuig. De remblokken en remklauwen hoeven niet vervangen te worden, hoewel we dat wel aanraden als je echt veel power nodig hebt tijdens het racen. Rotordisc heeft voor elke personenauto wel een remschijf op voorraad. Zo niet, dan maken ze die voor jou op maat. Ook voor de zogenaamde 4x4's en de lichte bedrijfswagens zijn Rotordisc remschijven toepasbaar.


Rotordiscs op maat

Een geweldig voordeel van dit merk is dat ze zeer gemakkelijk aan te brengen zijn onder vrijwel elk type voertuig. De remblokken en remklauwen hoeven niet vervangen te worden, hoewel we dat wel aanraden als je echt veel power nodig hebt tijdens het racen. Rotordisc heeft voor elke personenauto wel een remschijf op voorraad. Zo niet, dan maken ze die voor jou op maat. Ook voor de zogenaamde 4x4's en de lichte bedrijfswagens zijn Rotordisc remschijven toepasbaar.


Een langere levensduur

Op zich zijn deze remschijven helemaal niet duur en met zo veel voordelen meer dan de moeite waard. Het is dan wel zo fijn dat ze ook langer meegaan dan normale remschijven. De standaard schijven kunnen bij stevig gebruik nog wel eens haarscheurtjes gaan vertonen en dat leidt onherroepelijk tot scheuren en echt grote remproblemen. Normale remschijven zijn meestal gemaakt van staal en daarmee loop je een verhoogde kans op roestvorming.

De Rotordisc remschijven bestaan uit hoogwaardig materiaal; ze zijn unichroom verzinkt waarmee roest kan worden voorkomen aan de oppervlakte. Zink vormt namelijk met zuurstof of water een oxidelaag aan de buitenkant waardoor het zink en het onderliggende staal niet meer met zuurstof in aanraking kan komen. Zo gaan de remschijven lang mee, blijven ze mooi schoon en ook nog eens roestvrij.

Een bijzonder design

Natuurlijk wil je in het oog springende remschijven hebben. Vooral voor de tuners en de drifters zijn deze Rotordisc remschijven dan ook zeer de moeite waard. Niet alleen verhogen ze de prestaties van het remmen, ook zien ze er dankzij het roterende blad en het authentieke rood van de remklauwen zeer origineel uit. Je creëert hiermee een eigen look waarmee je vele andere tuners en drifters ongetwijfeld de loef mee zult afsteken.



Een remschijf met 8 groeven

De Rotordisc bevat 8 groeven waarmee de frictie enorm verhoogd wordt. Frictie is de weerstand die je ondervindt als je ergens langs strijkt. Dus in dit geval de remblokken tegen de remschijven. Door die verhoogde frictie zal de remvertraging bevorderd worden en zal je simpelweg sneller tot stilstand komen. Door de vormgeving van de remschijven is er een betere afvoer van water en gassen die ontstaan tijdens het remmen.

rotordisc lexus
Een rotordisc op een Lexus.


Hitte afvoeren

Deze gassen zijn enorm heet, als deze hitte niet wordt afgevoerd kan dat forse remproblemen opleveren. Lees ons stuk maar eens over fading. Dankzij in de rotordiscs kan dit snel worden afgevoerd. Ook deze vondst zorgt er voor dat de Rotordisc remschijven een stuk langer meegaan dan de normale remschijven. Je vraagt je wellicht af waarom er gekozen is voor rotorbladen. Het gebruik hiervan leidt tot handige voordelen en daarvan hebben we hieronder een lijstje gemaakt:


Enkele voordelen

• ze zorgen voor een abrupte en keiharde vertraging en dat is op een circuit toch wel noodzakelijk;
• zoals we hierboven al beschreven leidt een goede warmteafvoer en een goede waterafvoer tot een langer leven van je remschijven. Dankzij de rotorbladen ben je er van verzekerd dat de stoppers goed worden gekoeld;
• ze zijn niet dikker dan standaardmodellen. Hierdoor kan je ze dus rustig zelf installeren en heb je geen andere bijkomstige materialen of vakkennis nodig.


rotordics remschijven
Rotordiscs zijn ISO 9001 gecertificeerd.

Welke remblokken?

Het wordt aanbevolen de Rotordisc schijven te combineren met Ferodo remblokken, idealiter monteer je in iedergeval kwalitatief goede (voor sportgebruik) remblokken. Dan realiseer je een optimale rem performance en levensduur van de remschijf. Natuurlijk kunnen ook de bestaande blokken gebruikt worden.


Minder kans op fading

Fading ontstaat als je remmen onder hoge druk moeten presteren. Doordat de temperatuur enorm toeneemt, bestaat er de kans dat het contact tussen de remschijven en de remblokken tijdelijk verdwijnt. Met de Rotordisc remschijven voorkom je dit probleem aanzienlijk. De rotorbladen zorgen namelijk voor turbulentie dankzij het scheermesachtige design. De ruimte tussen de blades haalt de koele lucht uit de atmosfeer wat fading zal voorkomen.


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remblokken
Auto remblokken - overzicht van remblokken en schijven
Remleidingen
Remleidingen - de voordelen van stalen remleidingen op een rijtje
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Remslijpsel verwijderen Velgen reinigen in 8 stappen: onze tips & tricks!
Remklauw reviseren Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!
Remmen piepen Voorkom en verhelp piepende remblokken zo!
Trommelremmen verven Trommelremmen verven, race look voor weinig €'s!
Remklauwen Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl