Home Banden & velgen Bandenprofielmeter

Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven

Het moment dat er écht goed naar de diepte van het profiel wordt gekeken is vaak de APK. Dit wordt dan gedaan via een profielmeter. We leggen uit hoe je de bandenprofiel diepte kan meten!


Profieldiepte meten 

Volgens de wet dienen je banden minimaal een profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben.

Dit moet het geval zijn voor het hele loopvlak van de band. Er wordt gemeten vanuit de hoofdgroef van de band.

Midden van de band

Dit is de brede groef in het midden van de band. De meeste banden hebben 3 of 4 van dit soort hoofdgroeven.

Dit beslaat circa 75% van de breedte van de autoband. Dit vormt het gebied waar de profielmeter ingeprikt wordt. Let op dat je de profielmeter niet in de TWI zet.

bandenprofielmeter
Bandenprofielmeter: meten = weten

Slijtage indicator 

Elke band is voorzien van een slijtage indicator in de middelste hoofdgroef. Dit wordt ook wel de TWI genoemd. Oftewel de Tread Wear Indicator.

Dit is een apart stukje rubber van ongeveer 1,6 milimeter in de hoofdgroef. Zodra dit stuk rubber begint te slijten rijd je dus strafbaar in de rondten. Voor je eigen veiligheid laat je het rubber al in een veel eerder stadium vervangen.


Digitale of analoog

De profieldiepte kan gemeten worden met een digitale of analoge meter. Een digitale meter is nauwkeuriger, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Veelal is er ook de mogelijkheid in de diepte van het profiel in mm's en in inches af te lezen. Nadeel is dat er een batterijtje in moet.

Digitale profielmeter: voor de priecieze meters!

4 bandenprofiel diepte check stappen

1. Check of de schaal goed ingesteld staat, dus in mm's of inches Druk daarna het puntje, op een vlakke ondergrond, van de meter helemaal in. Check of de schaalverdeling dan ook daadwerkelijk '0' aangeeft.

profieldiepte-meten
Op deze manier meet je op de juiste wijze het profiel.

2. Druk de profielmeter in de hoofdgroef en zorg ervoor dat de onderkant op het loopvlak gedrukt wordt. Het puntje drukt dan automatisch op het binnenstegedeelte van de hoofdgroef, het meetgedeelte. Let op, zet niet het puntje van de meter op een slijtage indicator.

3. Til de profielmeter van de band en lees de afstand af. Sommige analoge meters moet je in de band gedrukt houden om de waar de te kunnen aflezen. Herhaal dit om de 20 cm om een goed beeld van de slijtage te zien. Doe dit ook voor de buitenste hoofdgroeven. het gemiddelde geeft aan in welke staat je band zich verkeert.

4. Controleer of de waardes voldoen aan het minimum bandenprofiel. Controleer de waardes met de hoogte van het profiel van nieuwe banden.

Vele factoren 

Onjuiste bandenspanning, onjuist uitgelijnde banden, versleten schokdempers enz. leiden tot een verhoogde slijtage.

Een goede bandenprofielmeter kan aan de hand van een slijtpatroon een signaal afgegeven dan een onderdeel van de ophanging mogelijk niet goed functioneert.

versleten autoband
Het slijtpartroon van een band geeft waardevolle info.

Cuppen van banden

Bij het controleren van de profieldiepte bij de APK wordt niet specifiek gekeken naar de buitenkant van de banden. Het gaat voornamelijk over het middenste deel van het loopvlak.

Het bovenmatig slijten van enkel de zijkanten van een band wordt cuppen genoemd.

Boete

Als je banden te versleten zijn kan je dit een boete van € 300,00 kosten.

Winterbanden profieldiepte

Het kenmerkende van winterbanden is dat deze van een veel zachter rubbersoort zijn gemaakt dan zomerbanden. Zomerbanden worden doorlage temperaturen 'te hard' hierdoor treedt gripverlies op

Een winterband heeft dit niet. Door speciaal profiel 'bijt' de band zich als het ware in sneeuw. Minimale bandenprofiel voor winterbandjes is 4 millimeter.

Hierna verliest de winterband deze functie. Je zou nog wel in de zomer kunnen doorrijden met winterbanden tot de 1,6 millimeter. Nadeel is wel dat het afrolgeluid van winterbanden vaak hoger is de zomerse variant.

tread-wear-indicator
Tread wear indicator: profiel op dat niveau = vervangen

Minder profiel is niet altijd minder grip

Des te minder profiel op een band zit, des te minder grip je hebt. En minder grip is niet bevorderlijk voor de verkeers veiligheid. Om een droog circuit is dit juist andersom. Dan bieden -profielloze banden- zgn. 'race slicks' het meeste grip. Maximaal rubber oppervlakte op de weg zorgt dat voor sublieme grip.

Regen
 
Echter zodra het regent blijft er niets van de grip over. Omdat er geen profiel in de banden gesneden is wordt het water dat op de weg ligt niet afgevoerd. profielloze band zal over het water glijden. Gevaarlijk gevolg is aquaplanning.
"Bij de APK is een minimum bandenprofiel van 1,6 millimeter vereist. Er wordt ook gekeken of de band geen ernstige beschadigingen heeft."

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Bandenzwart Bandenzwart: maak je autobanden weer als nieuw!
Winterbanden profiel Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!
Wheels protector Bescherm velgrand tegen beschadigingen
All season banden Autobanden informatie, winterbanden, zomerbanden
Wielbouten Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties én looks

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl