Home Zomer tips Rijden in de bergen

Rijden in de bergen: een hele toer!

Rijden in de bergen is een klus die nogal wat vergt van zowel bestuurder als voertuig. Er kunnen vervelende of zelfs levensgevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het zeer belangrijk om goed voorbereid te vertrekken. Wij helpen je op weg!

Rijden in de bergen

Vergis je niet: rijden in de bergen vereist hele andere vaardigheden van een bestuurder dan rijden in het vlakke Nederland. Voldoende rijervaring en controle over je voertuig zijn essentieel.

Hellingproef

Het is een goed idee om voor vertrek even te oefenen met vaardigheden zoals keren op een smalle weg, achteruitrijden over een langere afstand en de hellingproef: het (vanaf een hellend vlak) uit stilstand vloeiend in beweging brengen van je auto.

rijden in de bergen bergpas haarspeldbocht
Uitdagend: de Malojapas in Zwitserland

 

Onderhoudsbeurt

Zelfs als je uitstekend rijdt is het rijden in de bergen een uitputtingsslag voor je wagen. Zorg er dus voor dat deze in goede staat is.

Uiteraard moet het remsysteem dik in orde zijn. Controleer de toestand van de verschillende remonderdelen en de remvloeistof. Je kunt de staat van de remvloeistof eenvoudig checken door het kookpunt te meten. Natuurlijk kun je dit ook door een monteur laten doen.


Check, check, dubbelcheck

Zijn het koppelingsmechanisme en de distributieriem in orde? En hoe is de conditie van je koelsysteem? Kortom: controleer je wagen uitvoerig, of laat dit doen. Zaken zoals het oliepeil, de koelvloeistof en de remolie kun je gemakkelijk zelf checken.

Optimale grip

Verder staat of valt de veiligheid van je reis met de kwaliteit van je banden. Op die smalle, hoge bergpassen is optimale grip wel noodzakelijk! Zorg er dus voor dat er voldoende profiel en spanning op je banden zit.

Maak een pechplan

Auto in orde? Vergeet je pechspullen niet! Een verbanddoos, isoleerdeken, reflectievest, gevarendriehoek, veiligheidshamer, reservelampjes en sleepkabel mogen niet ontbreken. Heb je te maken met zomerse temperaturen, maak dan liefst 's morgens vroeg of 's avonds laat de meeste kilometers. Zo heeft je auto minder kans op oververhitting en heb jij minder last van files. Zorg er verder voor dat je auto op de juiste manier beladen is (en niet overbeladen).

Algemene tips

Stop een kauwgummetje in je mond, zodat je oren minder snel knappen door het verschil in luchtdruk. Word je wat duizelig? Misschien heb je last van hoogteziekte. Neem even pauze en adem rustig diep in en weer uit. Houd tijdens het rijden in de bergen je meters en lampjes goed in de gaten.

Houd rekening met de oude voorrangswet, die aangeeft dat het stijgende verkeer voorrang heeft. De Zwitserse postbussen hebben overigens altijd voorrang en mogen de rest van het verkeer zelfs aanwijzingen geven. Volg die op.

Voorspel

Het goede nieuws is dat je onderweg altijd eerst te maken krijgt met heuvels en kleine bergen, voordat je de grote jongens te lijf moet gaan. Dit geeft je de kans om nog wat te oefenen en te ervaren wat je auto doet bij het op- en afdalen. Zorg er vast voor dat je tank vol zit, want in de hoge bergen zijn geen pompstations. En dan ineens is 'ie er: de steile bergpas. Nu gaat het beginnen!

rijden in de bergen waarschuwing afdaling bergpas
Waarschuwing: steile afdaling. Terugschakelen dus!

Ohhh, wat mooi!


Het spreekt vanzelf dat het niet handig is om je auto vlakbij een bocht te parkeren om van het prachtige uitzicht te kunnen genieten.

Wil je toch stoppen, zet de wagen dan op de handrem en in een versnelling: heuvelopwaarts in de eerste en heuvelafwaarts in zijn achteruit. Draai je voorwielen (heuvelafwaarts) of je achterwielen (heuvelopwaarts) richting rots of afrastering.


Haarspeldbocht

Remmen in de bocht moet je zoveel mogelijk vermijden. Pak scherpe bochten met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Je moet binnen zes meter kunnen stilstaan. Geen overbodige luxe, aangezien je vrij gemakkelijk kunt gaan schuiven op de losse steentjes waar het van wemelt op de bergpassen. Je kunt wat versnellen wanneer je de bocht uitkomt.
"Vermijd remmen in de bochten van een bergpas. Je kunt gemakkelijk gaan schuiven op de losse steentjes. "


Helling op

Schakel tijdig terug bij het beklimmen van de berg! Soms is het nodig om meerdere versnellingen terug te schakelen. Laat die motor maar draaien, ronken en toeren maken.

Toeren maken!

Wees niet bang als die toerenteller steeds verder omhoog gaat: op deze manier kan je motor de beste prestaties leveren en je koelsysteem het best functioneren.

toerenteller hoge toeren rijden in de bergen
Wees niet bang om hoge toeren te maken!

Even wat extra vermogen nodig? Zet de airco tijdelijk uit. Natuurlijk geldt: overdaad schaadt, dus maak het niet te bont. Een goede graadmeter is je gaspedaal. Zorg ervoor dat je deze niet meer dan twee derde intrapt. Spaar je koppeling en houd genoeg afstand van je voorligger, zodat je grotere stukken ineens kunt afleggen (in plaats van 30 keer een meter).

Helling af

Bergje af? Schakel ook nu tijdig terug. Zo kun je op de motor afremmen. In het algemeen geldt de tip dat je bergafwaarts dezelfde versnelling kiest als bergopwaarts. Schakelen doe je op een rustig moment, dus niet in een bocht of bij drukte op de weg.

Neem de tijd bij het afdalen en bedenk dat je nu te maken hebt met een veel langere remweg. Houdt je achteruitkijkspiegel nauwlettend in de gaten, speurend naar eventuele vrachtwagens die met een noodvaart de berg afrazen en jou in hun dodemansrit kunnen meesleuren.

Spaar je remmen
Je hebt nu tijdig teruggeschakeld en rolt de helling af. Misschien zelfs wel in de eerste versnelling. Denk nu aan je remmen en ga deze niet langdurig belasten door het rempedaal continu deels in te trappen. Rem liever af en toe kort en krachtig. Door voortdurend deels te remmen zouden de remvoeringen en -trommels oververhit kunnen raken en kun je fading veroorzaken. Je kunt je voorstellen dat fading, remweigering (ook die van de handrem!), lévensgevaarlijk is als je je op grote hoogte op een smal, steil weggetje bevindt. 

Remweigering
Het niet functioneren van de remmen kan ook andere oorzaken hebben, zoals een lek in het hydraulische systeem. Trek bij remweigering meteen de handrem aan en probeer de wagen in de eerste versnelling te zetten.

Heb je nog steeds teveel vaart, probeer dan rustig af te remmen door de zijkant van je wagen aan de bergzijde te schuren langs de rots of afrastering. Liever flinke lakschade dan helemaal in de kreukels!

 

Bekijk onderstaand filmpje van een sterk staaltje stuurmanskunst op een bergpas...

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
   
Auto koelvloeistof
Koelvloeistof; van groot belang voor de motor!
Oververhitte motor Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!
   
Goedkoop tanken
Goedkoop tanken, bespaar 15 procent aan de pomp!
12V autokoelkast Koelbox voor in de auto: heerlijk koele drankjes!
Ramen tinten Ramen tinten, raamfolie aanbrengen & APK eisen

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl