Home Winter tips ijskrabbers

Wat is de beste ijskrabber? Wij vergeleken 10 ijskrabbers

Autorijden met bevroren ruiten is ontzettend gevaarlijk. Het is bovendien verboden. Er staat dan ook een fikse boete op. Zorg dus dat je goed voorbereid op weg gaat en maak je ruiten ijsvrij met de beste ijskrabber. Wij hebben diverse ijskrabbers getest. De resultaten van deze ijskrabbertest én een stappenplan voor het krabben van je ruiten, vind je hier.

Wat is de beste ijskrabber?

Zoals gezegd kun je het er beter niet op wagen om met niet gekrabde ruiten op pad te gaan. Een boete voor slecht zicht kan oplopen tot maar liefst € 360. Daarvoor kun je heel wat ijskrabbers kopen. Maar wat is nou de beste ijskrabber? Kort gezegd is er niet één krabber de beste. Daarom hebben we diverse ijskrabbers in verschillende categorieën getest.

ijskrabben
Goed ijsvrij maken van ramen is essentieel.

10 ijskrabbers getest

Daar hebben we er vervolgens enkele uitgekozen die stuk voor stuk voldoen aan de verschillende eisen van gebruikers. We stellen de best geteste ijskrabbers aan je voor, mét enkele voordelen en nadelen. Voor het complete plaatje hebben we bovendien een 10 stappenplan samengesteld. Volg dit plan en je hebt in een mum van tijd perfect gekrabde ruiten. Of volg verderop onze tips om het bevriezen van autoruiten tegen te gaan en je hoeft misschien nooit meer te krabben.




Enkele eigenschappen van een goede ijskrabber

Alle ontwerpdetails van een krabber zijn belangrijk. Deze details maken het verschil.

1) Blad
Het blad van de krabber moet relatief scherp zijn. Bovendien moet het zeer stevig zijn. Je weet ongetwijfeld uit ervaring dat je soms aardig wat kracht moet zetten als je aan het ijskrabben bent.

2) Tanden
De 'tanden' van de ijskrabber moeten groot en duidelijk aanwezig zijn. Op die manier kunnen ze de autoruit aanraken zonder dat meteen je knokkels aan het ijskoude raam vastvriezen. Idealiter zitten ze over de hele breedte van het schaafblad van de ruitenkrabber. Zo kun je per beweging namelijk het grootst mogelijke oppervlak beslaan.

3) Handvat
Het handvat moet gemaakt zijn van een zacht materiaal, zoals neopreen. Dit is synthetisch rubber dat ook wel voor surf- of duikpakken wordt gebruikt. Handvatten van hard plastic zijn glad en kunnen eventueel uit je hand glippen. Helemaal als je handschoenen of wollen wanten draagt. De ijskrabber moet comfortabel in de hand liggen. Of je nou wel of geen handschoenen draagt.

kenmerken goede ijskrabber
De 3 kenmerken van een goede ijskrabber.

De meeste fabrikanten van autoruitenkrabbers geven de voorkeur aan stevigheid (voor het krabben van dikke lagen ijs) boven scherpheid (voor dun, hard ijs). In de praktijk betekent dit dat de meeste krabbers een soortgelijke vorm hebben. In het kort

De ideale ijskrabber voldoet aan de volgende eisen:

Een stevig en effectief blad
Duidelijke tanden om ijs mee te 'snijden', over de hele breedte van het blad
Een stevig handvat met zachte grip


Tip: Ga voor een compleet winterpakket. Dan ben je in één keer klaar. Afhankelijk van het type winterpakket dat je kiest (4- of 5-delig) bevat dit het volgende: 

IJskrabber 
Ruitontdooier
Antivries ruitensproeier
Anticondensdoekjes
Slotontdooier (alleen in 5-delig winterpakket)

winterset auto
Een auto winterset mag eigenlijk niet ontbreken in je auto...

Hoe werkt een ijskrabber? En welke is de beste voor jou?

Alle ijskrabbers werken ongeveer op dezelfde manier. Toch kunnen er enkele verschillen zijn. Wil je een ijskrabber kopen, denk dan over de volgende dingen na:

Wat voor type auto heb je?
Wat voor ruiten heeft jouw auto?


Hoe vlakker je ramen zijn, hoe makkelijker ze te krabben zijn. Dat betekent automatisch dat je krabber niet overdreven scherp hoeft te zijn. Het type auto speelt daarbij natuurlijk ook een rol. Vaak is het echter gewoon een kwestie van uitproberen.
IJskrabbers werken zó Een stevige, maar niet zo scherpe ijskrabber heeft niet meteen grip. Je zult dus in veel gevallen niet meteen onder het ijs terechtkomen.

Bovendien zul je niet met slechts één hand kunnen krabben, omdat je dan niet voldoende kracht kunt zetten. Je moet een vooruitgaande beweging over de autoruit maken. Tegelijkertijd moet je echter ook voldoende kracht omlaag uitoefenen om 'onder' het ijs te komen en de ruit ijsvrij te maken. Vaak is het handiger om een autokrabber uit te kiezen die voldoende grote tanden heeft, die over de hele breedte van het schraapvlak zitten. Daarmee kun je kleine gaatjes in het ijsoppervlak maken. Je moet tenslotte altijd ergens een beginnetje maken. Dat werkt het best met behulp van de tanden.


Krasjes op autoruit door ijskrabber messing blad?

Er doen verhalen de ronde dat ijskrabbers met een messing blad kleine krasjes op autoramen zouden maken. Even voor de goede orde: zowel de ijskrabber met messing blad als de variant gemaakt van hard plastic kan krassen veroorzaken. Dit heeft namelijk te maken met het vuil dat al op de autoruit aanwezig is. Krassen ontstaan tijdens het krabben door vuil en zand dat onder het ijs op de ruit ligt. Terwijl jij aan het krabben bent, schuurt het vuil over je ruit en komen er kleine krasjes in het glas. Autoruiten zijn bikkelhard, maar toch kunnen er op die manier minuscule krassen op terechtkomen. Je ziet deze krasjes in de zomermaanden bij een laaghangende zon. Onder normale omstandigheden zijn ze nauwelijks zichtbaar.



ijskrabber messing blad
Een ijskrabber met messing blad is niet 'gevaarlijker'.


Kortom, het maakt niet uit of een ijskrabber messing bevat of gemaakt is van plastic. Messing is een relatief zacht materiaal. Een messing ijskrabber zal zelf dus geen krassen veroorzaken, net zoals een hard plastic ijskrabber dat niet zal doen. Krassen ontstaan door het vuil dat onder het ijs aanwezig is.

Krassen voorkomen?

Is het mogelijk om die heel kleine krasjes te voorkomen? Jazeker! Wanneer je gebruikmaakt van een anti ijsdeken of voorruitfolie een autohoes heb je geen last van bevroren ruiten. Zo hoef je niet te krabben en zul je dus geen vuil of zand in de voorruit wrijven. Een autohoes bedekt bovendien ook de zijramen en spiegels. In dat geval hoef je helemaal niet meer te krabben.

Laatste tip voor krasvrije ruiten: het is slim om je autoruiten in de wintermaanden vaker te wassen. Op die manier voorkom je dat zand en hardnekkig vuil zich op je ruiten ophoopt en zul je dit ook niet in je ramen 'duwen', moet je toch de autoruit krabben.


De meest hardnekkige vorst is flinterdun

Er is verschil in soorten vorst. De ene laag ijs is lastiger te verwijderen dan de andere. De vorst die het moeilijkst te verwijderen is, is flinterdun. We hebben het over dat laagje ijs dat ontstaat als het ineens heel hard vriest of wanneer het ijzelt: flinterdun en wit. Dit verwijderen is de moeilijkste taak die we van onze trouwe ijskrabbers vragen.

ijzel op autoramen
Je moet flink aan de bak om dit ijsvrij te krijgen. Als je de deur al open krijgt om je ijskrabber te pakken...


De reden dat flinterdun ijs zo moeilijk te verwijderen is, heeft te maken met de keuze van de fabrikant. Er wordt een compromis gesloten: men kiest voor stevigheid boven scherpte als het gaat om het blad van de schraper. De meeste autokrabbers worden gemaakt van hard plastic. Dit is tegen veel dingen bestand, maar het is niet overdreven hard. Dat betekent dat het blad van de schraper niet heel dun en dus ook niet heel scherp gemaakt kan worden. 

Sterker nog, de meeste ijskrabbers die we hebben getest, waren aan het uiteinde afgerond. In zekere zin waren ze 'scherp'. Dat wil zeggen: relatief dun. Maar ze waren niet scherp genoeg om te kunnen 'snijden'. Wil je door flinterdun ijs kunnen snijden, dan heb je een heel dun blad nodig. Dik ijs is veel eenvoudiger van je voorruit te krabben dan dun ijs. Je kunt dit doen met een relatief stomp blad. Zorg ervoor dat je met de tanden van de auto ijskrabber diepe groeven in het ijs maakt.

Vervolgens kun je met het blad vanuit die gaten meer ijs van je autoruit krabben. Dit soort ijs wordt gevormd tijdens een zware
ijzelbui of wanneer nat ijs smelt op een warme ruit en vervolgens weer vastvriest zodra de temperatuur zakt. Zoals bijvoorbeeld ook ijspegels worden gevormd: in de zon smeltende sneeuw drupt omlaag, maar vriest tijdens het vallen weer vast.


Auto ijskrabben tips: ons 10 stappenplan

We hebben weer een handig stappenplan voor je samengesteld. Volg deze tips en je hebt een prettige winter voor de boeg, wat betreft het autoruiten krabben.



1. Motor starten?

Wel of geen goed idee: je motor starten, de verwarming op de hoogste stand zetten en beginnen met krabben? Geen goed idee! Met een ijskoude motor moet je eigenlijk meteen gaan rijden. De motor stationair laten draaien is dus niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor je auto. Vraag je garage maar eens als je de volgende keer langsgaat voor een servicebeurt. Je kunt deze methode, die dus minder goed is voor je auto en het milieu, uitbreiden met nog een stap: voorzichtig een paar ramen op een kier zetten. Het in de auto aanwezige vocht wordt dan verdreven. Zo hoef je niet de weg op met beslagen ruiten. Een beter idee is om een standkachel onder de motorkap te laten installeren. Deze verwarmt de auto zonder dat de motor aan hoeft.


Beslagen voorruit?

Ben je na onderstaande stappen klaar met je autoruiten krabben? Dan kun je meestal nog niet meteen wegrijden, omdat de voorruit beslagen is. De enige manier om dit snel te verhelpen is door de motor te starten en de ventilator, verwarming of airco aan te zetten. Het is absoluut af te raden om zonder zicht te gaan rijden. Dit is immers levensgevaarlijk. Dus daar zit je dan toch, met een stationair draaiende motor en de verwarming op standje sambal.

Samengevat: start je de motor, zet dan gelijk de ventilator op de heetste stand. Zet indien mogelijk wat ramen op een kiertje. Zo kan de aanwezige vochtige lucht meteen worden afgevoerd. De eerste paar minuten komt er overigens ook waterdamp uit de aanjager. Dit heeft te maken met de condens die zich in de slangen van het luchtverversingskanaal kan bevinden. Alle vochtige lucht wordt door de op een kiertje staande ramen afgevoerd.


IJskrabber auto in de aanslag

Vervolgens kun je met de ijskrabber middels onderstaande stappen het ijs verwijderen. Krab je voorruit, achterruit en de zijruiten. Met een beetje geluk is je voorruit niet meer beslagen tegen de tijd dat je klaar bent met ijskrabben en kun je meteen wegrijden.


2. Zet je autoverlichting en achterruitverwarming aan

De warmte van de lampjes zorgt ervoor dat het ijs straks makkelijker te verwijderen is. De achterruitverwarming voluit zorgt er uiteraard voor dat de achterruit krabben gemakkelijker gaat. Voor het gemak gaan we er bij deze stap vanuit dat de portieren niet vastgevroren zijn. Is dit wel het geval? Check dan onze top 3 tips om vastgevroren portieren te openen. Sommige auto's hebben ook voorruitverwarming. Daar moet je indien mogelijk zeker gebruik van maken. Moet je zien hoe snel je de ruit weer ijsvrij hebt!



3. Verwijder eventuele sneeuw en losliggend ijs van de voorruit en van op en rond de wisserbladen

Soms zitten de ruitenwissers vastgevroren. Zorg dat ze helemaal los zijn van de ruit, voordat je ze gaat gebruiken. Verwijder daarom al het losliggende ijs en de sneeuw van je voorruit. Blijf krabben totdat de ruitenwissers los zijn van de ruit. Tik vervolgens al het ijs van de wissers af. Doe het voorzichtig, maar wees niet bang om er stevig tegenaan te tikken om al het ijs te verwijderen. Til ze vervolgens op en maak ze schoon met een doek. Ben je onderweg en werken de ruitenwissers niet naar behoren? Dan zit er mogelijk ijs rondom de armen van de wissers. Zorg ervoor dat deze ook helemaal sneeuw- en ijsvrij zijn, anders kan de wissermotor of andere onderdelen beschadigd raken.

koude handen ijskrabben
En dan breekt de ijskrabber ook nog eens...Geen pretje in het donker.

4. Je aanpak is afhankelijk van het soort vorst

Je moet je aanpak bepalen aan de hand van het soort vorst, zoals reguliere droge vorst of bevroren sneeuw of ijzel. Je zult al dan niet een begin moeten maken met de 'tanden' die eventueel aanwezig zijn op de ijskrabber auto. Daarna kun je aan de slag met het echte ijskrabben. Bij droge vorst kun je meteen beginnen met krabben. Er is niet echt een 'beste krab houding'. Door je positie (lees: de hoek die het ijskrabberblad maakt met het autoraam) steeds te veranderen zul je zien en voelen wat het fijnst werkt.


5. Werk van boven naar beneden

Begin het krabben bovenaan het raam en werk rustig aan naar beneden. Doe je dit niet, dan heb je dubbel werk. Heb je het ijs van onderaan het raam weg geschraapt en ga je daarna boven aan de slag, dan zal het ijsvrije raam weer worden bedolven door een nieuwe laag weg geschraapt ijs.



6. Doe beide zijden van de voorruit vanaf een andere zijkant

Je gaat het niet redden om de hele voorruit schoon te krabben vanaf één zijkant. Doe daarom de ene helft van de voorruit vanaf het ene zijraam. Loop vervolgens naar de andere kant om de rest van de voorruit te doen. Zo kun je steeds voldoende druk op het raam uitoefenen. Plus, als je helemaal over de auto heen hangt, riskeer je krassen op de autolak. Heb je namelijk wel eens bedacht wat een ritssluiting met de lak kan doen als je perse vanaf die ene kant dat laatste plekje aan de andere kant wilt doen?
Is de voorruit klaar? Dan kun je de volgende autoruit krabben (een zijruit, de achterruit).



7. Maar ook de zijramen ijsvrij

Ga op dezelfde manier aan de slag als bij stap 4. Maak een beginnetje en werk van boven naar beneden. Let er op dat je voorzichtig te werk gaat. Denk om de raamrubbers. Het zou immers zonde zijn als je deze beschadigt. Dit zou namelijk tot lekkages kunnen leiden.



8. Autospiegels krab je ook

Het is wellicht priegelwerk, maar vergeet niet het vorstlaagje van de spiegels te verwijderen. Lukt het niet met de krabber? Gebruik dan je hand. Zicht op je medeweggebruikers is ook in de wintermaanden extreem belangrijk.




9. Check de buitenkant van de auto nog een keer

Controleer je auto nog een keer voordat je instapt. Zo weet je of alles nog in goede staat verkeert. Kijk of alle sneeuw en ijs van de ruiten is verwijderd en controleer de ruitenwissers. Check alle lampen: is er niet te veel sneeuw of ijs aanwezig? Controleer tot slot het dak en verwijder grote hoeveelheden sneeuw of ijs voordat je gaat rijden. Het kan namelijk erg vervelend zijn (voor degene achter je) als er tijdens het rijden ineens ladingen sneeuw voorbij komen zeilen.



10. Droog de ijskrabber af

Voordat je de ijskrabber in de auto opbergt, moet je hem goed afdrogen. Dit doe je om te voorkomen dat het vocht in je auto gaat condenseren en voor beslagen ruiten zou zorgen.


Binnenkant van de autoruiten bevroren?

Het kan voorkomen dat het vochtgehalte in je auto heel hoog is en je twee keer moet krabben. Een keer buiten en een keer binnen. Zorg er altijd voor dat vocht uit de auto kan ontsnappen, want anders gaat het aan de binnenkant van de ruiten vastvriezen.

Vocht kan op diverse manieren je auto binnenkomen. Je kunt bijvoorbeeld sneeuw onder je schoenen mee naar binnen nemen, die vervolgens op je mat smelt en gaat condenseren. Er kan een deurrubber versleten zijn, waardoor deze niet meer waterdicht is. Daarnaast kun je tijdens het ijskrabben schraapsel op je kleding krijgen, wat je vervolgens mee naar binnen neemt. Ook dit ontdooit en verhoogt het vochtgehalte. Zorg er dus altijd voor dat je je schoenen en kleren uitklopt en dat je het vocht een ontsnappingsmogelijkheid biedt door een raam op een kiertje te zetten. Vochtvreters doen eveneens wonderen.
autoruit bevroren van binnen
Dubbel werk is natuurlijk zonde...

Let op: Koud glas is brozer en dus breekbaarder

Het is een feit dat koud glas brozer is. Dit maakt het ook automatisch breekbaarder. Heb je een sterretje in je voorruit? Let dan extra goed op bij op- en afritten en doe voorzichtig bij verkeersdrempels. Neem deze met een lage snelheid. Een sterretje kan namelijk snel in een barst veranderen. Tegenwoordig zijn ruiten zeer sterk vastgelijmd aan het chassis. Je zou dus kunnen zeggen dat het glas deel uitmaakt van de zelfdragende constructie. Ga je met één wiel over een stoeprand of hobbel, tordeert de carrosserie een heel klein beetje.

Er komt dan behoorlijk wat spanning te staan op de voorruit, met name bij oudere of goedkopere auto's. De zwakke plek, oftewel het sterretje, kan in de winter dus nog sneller uitgroeien tot een barst.


Waarom hebben sommige auto ijskrabbers 'tanden'?

Sommige varianten kennen inhammen of 'tanden'die het makkelijker maken om een begin te maken in hard ijs. Het harde ijs dat zo moeilijk weg te krabben is, wordt veelal gevormd door natte sneeuw die (opnieuw) bevriest of door ijzel. Het heeft geen zin om heel hard op de ruitenkrabber te drukken. Veel makkelijker is het om met de inhammen of 'tanden' van een ijskrabber een begin te maken. Door een paar keer heen en weer te gaan met de zijde met tanden, creëer je een goed begin. Vervolgens kun je met de andere kant verder.

Sommige tanden zijn korter dan andere, waardoor het lastiger is om door de ijslaag heen te bikken. Andere tanden zijn groter en scherper en reiken van de ene kant van het schaafblad tot de andere. Zo kun je ze makkelijk tegen de ruit plaatsen en een groter oppervlak tegelijk leeg schrapen. Bij bepaalde lagen ijs heb je echt baat bij die 'tanden'. Tenzij je natuurlijk de behoefte hebt om ochtend aan ochtend met een schraap, schraap, schraap-geluid heel langzaam een laagje ijs te verwijderen. Als je zo je tijd wilt doorbrengen, is dat natuurlijk ook prima. Wil je echter op tijd op je werk verschijnen, dan kan een geschiktere ijskrabber kopen, slimmer zijn.


Geen tanden? Realiseer je dan het volgende

Ga je een ijskrabber kopen die geen 'tanden' heeft, bedenk dan dit: je kunt minder makkelijk een begin maken in hard ijs. Een beginnetje maken doe je dan met de hoeken van de krabber. Je zult er in dat geval echter al gauw een minuut langer over doen om een zijraam schoon te maken. Gebruik je een krabber met tanden, dan gaat het dus sneller.


Let op: Schaafbreedte is van belang

Met een grotere schaafbreedte heb je als voordeel dat je in een enkele beweging meer ijs kunt verwijderen. Een nadeel is echter dat je met elke beweging meer druk moet uitoefenen op de ruit. Dit is vooral lastig bij hardnekkig ijs. De druk (lees: jouw kracht) wordt verdeeld over een groter oppervlak als de schaafbreedte groter is. Voor het bereiken van dezelfde druk moet je dus harder werken als de schaafbreedte groter is. Is de schaafbreedte kleiner, dan is het precies omgekeerd. Je hoeft dan relatief weinig druk uit te oefenen om hetzelfde te bereiken.

Uitslag van onze ijskrabbertest

We hebben een ijskrabbertest gedaan. We vergeleken diverse soorten ijskrabbers en hebben deze verwerkt in een top 6. Daaronder staan nog 2 andere krabbers, die we je toch ook niet wilden onthouden. Elke ruitenkrabber stellen we met enkele voordelen én enkele nadelen aan je voor.  De resultaten:

1.IJskrabber Aqua Ice Wiper
2.IJskrabber Valma de Luxe
3.IJskrabber met handschoen
4.IJskrabber plexi
5.IJskrabber messing
6.IJskrabber annex ramenwisser

1.IJskrabber Aqua Ice Wiper

Schaafbreedte circa 10 cm. De voor- en nadelen:

Voordelen
Met 10 cm schaafbreedte kun je prima uit de voeten. Deze krabber heeft een 'regulier' krabgedeelte en een deel met tanden. Met de raamwisser die er met een slimme constructie in verwerkt is, verwijder je na het krabben de ijs- en/of sneeuwresten. Als kers op de taart is er ook een prikker in de krabber verwerkt. Daarmee kun je de eventueel verstopte ruitensproeiers schoonmaken. Dit is niet alleen in de winter handig, maar het hele jaar door.

Nadelen
Dit is een flinke jongen met zijn ruim 28 cm en dat maakt hem iets lastiger op te bergen. Een goede plek is onder de bestuurders- of bijrijdersstoel. Enfin, wees creatief: er zijn genoeg andere opbergmogelijkheden dan het geliefde dashboardkastje.

ijskrabber met wisser
Multifunctioneel en daarom de hoogste score.

2. IJskrabber Valma de Luxe

Schaafbreedte circa 10 cm. Enkele voor- en nadelen:

Voordelen
Dit is de enige ruitenkrabber waarbij je echt goed grip hebt, zowel met als zonder handschoen. De foamgrip is een pure aanwinst. Met een marktconforme schaafbreedte heb je al snel een groot oppervlak te pakken. Plus, het schaafblad is erg dun en van hard plastic gemaakt. Hierdoor kun je het ijs makkelijker van de autoruiten krabben dan met de meeste andere ijskrabbers. Alleen de versie met het messing blad zal nog fijner krabben. Aan de andere zijde van de Valma de Luxe zit een wisser. Ideaal voor het verwijderen van ijsresten.

Nadelen
Jammer dat er geen tanden op de krabber zitten. Wij denken dat je meer hebt aan tanden dan aan een wisser. Ach ja, je kunt niet alles hebben.

goede ijskrabber
Een prima ijskrabber die zijn mannetje staat.

3. IJskrabber met handschoen

Schaafbreedte circa 10 cm. De voor- en nadelen voor je opgesomd:

Voordelen
Met een schaafbreedte van ongeveer 10 cm is deze variant gelijk aan de meeste andere ijskrabbers. Je kunt dus een aardig groot oppervlak tegelijk schoon krabben. Het grootste verschil is dat dit een ijskrabber met handschoen is. En dat is geen overbodige luxe. We hebben ongetwijfeld allemaal wel eens met blote handen een autoruit gekrabd. Na een minuut voelen je handen al als ijsklompen. Brr.

Nadelen
De ijskrabber met handschoen heeft helaas geen tanden. Een beginnetje maken in hard ijs is dus lastiger. Bij stevige ijsafzetting zul je aardig moeten bikken om een opening te krijgen. Mocht je tijdens dat ruige bikken enkele keren uitschieten, dan kan de ijskrabber handschoen los gaan zitten.

ijskrabber met handschoen
Koude handen zijn niet fijn...

4. IJskrabber plexi

Schaafbreedte circa 8 cm. Enkele voor- en nadelen van de plexiglas ijskrabber:

Voordelen:
De plexi ijskrabber is klein van formaat en dus handig op te bergen. Bovendien kun je makkelijk kracht zetten met deze schraper en is hij voorzien van tanden. Zo kun je ook bij hard ijs eenvoudiger een begin maken.

Nadelen
Met een schaafbreedte van ongeveer 7,5 à 8 cm is de ijskrabber plexi de kleinste uit ons onderzoek. Je kunt er dus van uit gaan dat je wat langer bezig bent met een autoruit krabben. (En, time is money, toch?) Bovendien is het handvat redelijk glad. Zeker als je wollen handschoenen of wanten draagt zal de ijskrabber gaan glijden. Dit is niet zo'n probleem voor bikkels die zonder handschoenen krabben.
ijskrabber plastiek
Klein is toch niet zo fijn?


5. IJskrabber messing

Schaafbreedte circa 10 cm. Hieronder een paar voor- en nadelen van de ijskrabber messing:

Voordelen
De messing ijskrabber heeft een zeer dun schaafblad. Daarom is deze krabber ideaal voor het verwijderen van dunne vorst, de meest voorkomende vorm van ijs in Nederland. De messing krabber snijdt door ijs als een mes door zachte boter.

Ga als volgt te werk:Heeft het geijzeld of is de eerder gevallen natte sneeuw bevroren? Let op: ga niet direct als een malle het ijs op de ruit aanvallen, maar maak eerst een goed beginnetje. Doe dit door met een hoekje van de krabber voorzichtig wat ijs weg te bikken. Zodra het begin wat groter is, kun je verder gaan met krabben op de manier die we in het stappenplan hebben beschreven. Met het rubberen gedeelte van de achterkant kun je tot slot de laatste resten ijs weghalen, zonder strepen achter te laten.

Nadelen
Als je onvoorzichtig te werk gaat, kun je de rubbers van ramen en deuren beschadigen. Als je extreem onvoorzichtig werkt, kun je zelfs de autolak beschadigen. Enfin, dit heb je letterlijk en figuurlijk zelf in de hand. Nog een klein minpunt is dat het handvat van de messing krabber niet is voorzien van een foamgrip. De kans dat de ijskrabber gaat glijden als je handschoenen draagt, is daardoor wat groter.

ijskrabber messing
De messing krabber snijdt door ijs als een mes door zachte boter.

6. IJskrabber annex ramenwisser

Schaafbreedte: circa 17 cm. Deze variant is een ijskrabber en ruitenwisser in één. De voor- en nadelen:

Voordelen
Met zijn grote schaafbreedte van ongeveer 17 cm is het 'grote stappen, snel thuis'. Eventuele resten van ijs en sneeuw kun je met de rubberen achterkant verwijderen. En daarmee heb je twee vliegen in één klap.

Nadelen
De scherpte van het schaafblad is niet optimaal. Dat betekent dat je meer kracht moet zetten om onder het bevroren ijs op je autoruit te komen. Daarnaast zorgt ook de grotere schaafbreedte ervoor dat je meer kracht moet zetten. Plus, hoewel een ingebouwde wisser handig kan zijn, waren tanden mogelijk nuttiger geweest. Daar heb je namelijk meer aan om een begin te maken in hardnekkig ijs. Je hebt op je voor- en achterruit immers al ruitenwissers die de sneeuw en ijsresten weg kunnen wissen.

ijskrabber met lange steel
De scherpte van het schaafblad is niet optimaal.



Twee andere interessante ijskrabbers (niet te koop in onze webshop)

Tot slot willen we nog twee andere ijskrabbers onder je aandacht brengen. Deze twee vielen op in het grote aanbod en willen we je niet onthouden. Onderstaande 2 producten vind je echter niet in onze webshop. Het gaat om de driehoek en de 12v krabber.


Driehoek ijskrabber

De schaafbreedte van de driehoek ijskrabber varieert tussen de 8 cm en 10 cm. Enkele voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen
De driehoek is lekker compact en daarom gemakkelijk in de auto op te bergen. Dit type ijskrabber is voorzien van een gekartelde zijde en van een schaafzijde. Zo kun je eenvoudig een goed beginnetje maken bij hardnekkig ijs.

Nadelen
Het grootste nadeel is dat je hem niet heel handig vast kunt houden. Als je goed druk wilt kunnen uitoefenen, priemt er altijd een punt in je hand(schoen). Plus, verder dan een goed beginnetje maken kom je eigenlijk niet zo eenvoudig. Deze krabber is eigenlijk alleen geschikt voor het verwijderen van milde vorst. Een avond matige vorst over je auto heen resulteert de volgende ochtend in een onpraktische (en vooral lange) krabsessie.

ijskrabber driehoek
De driehoekvormige ijskrabber is geen winnaar...


12v ijskrabber

Met een schaafbreedte van 8 cm is het blad van de 12v ijskrabber wat aan de kleine kant. Bij deze een voor- en nadeel van deze variant:

Voordeel
Een groot voordeel van een elektrisch verwarmde ijskrabber is vanzelfsprekend het verwarmingselement. Het ijs wordt verwarmd en is zo makkelijker weg te halen.

Nadeel:
Deze krabber haalt zijn stroom weg bij de 12v aanstekeraansluiting via een kabeltje. Dit kabeltje is vaak te kort om overal goed bij te kunnen. Dat levert wat gehannes op. Een dégelijke ijskrabber kopen is daarom ons advies. Daar word je zelf warmer van!

12v electrische ijskrabber
12v electrische ijskrabber: onpraktisch...


Warm water over bevroren autoraam?

Sommige mensen zweren erbij: warm water over de ruiten gieten, zodat het ijs smelt. Wij raden dit af. Door het plotselinge verschil in temperatuur zou een eventueel sterretje uit kunnen lopen tot een barst. Hiervan zijn bij ons echter geen praktijkgevallen bekend.


Handige tip: ruitenwisser steuntjes

Er zijn zogeheten ook wipersticks te koop. Dit zijn kleine klemmetjes die je onder je ruitenwissers plaatst. Deze ruitenwissersteuntjes houden de wissers een stukje van de ruit af, zodat ze nooit aan het raam vast kunnen vriezen.


Nog een tip: Slim parkeren!

Een garage (en een carport, daarover later meer) kan bevroren voorruiten voorkomen (inkoppertje…). Maar wist je dat slim parkeren je eveneens kan helpen? Parkeer je auto bijvoorbeeld onder een boom of zo dicht mogelijk tegen een gebouw aan.

Hoe voorkom je dat je autoruiten bevriezen?

Wil je niet te laat op je werk komen doordat je moet krabben? Gebruik dan onze tips of de hieronder beschreven producten én bekijk de avond van tevoren het weerbericht om te zien welke maatregelen je moet treffen.

Tips voor ijsvrije ruiten:

• Installeer een standkachel; met een ingebouwde standkachel kun jij je auto vast voorverwarmen (zonder draaiende motor!) terwijl jij binnen nog aan de koffie zit. Een verwarmde auto betekent gesmolten ijs en dus hoef je niet te krabben.

•  Gebruik een ijsdeken; deze plaats je over de voorruit en zijramen en eventueel een tweede over de achterruit. Het resultaat: je hoeft niet te krabben (tenzij de deken niet helemaal goed aangebracht was en er door de wind toch vorst op de ruiten terecht is gekomen).

• Gebruik anti ice spray; dit vergemakkelijkt het krabben, maar voorkomt het niet. Wel wordt het ijs zachter, waardoor het
makkelijker te verwijderen is.

winterpakket auto
Via een winterpakket voor de auto ga je de vorst te lijf!


• 12v kacheltje; deze sluit je aan op de 12v aansluiting en plaats je in de wagen. De ruiten worden van binnenuit verwarmd en het ijs smelt sneller. Resultaat: je hoeft minder fanatiek te krabben en er zal minder sprake zijn van krassen.

• Heb je een carport? Plaats je auto eronder; dit zal afhankelijk van de grootte van de carport resulteren in weinig tot niet hoeven
krabben.

• Heb je een garage? Zet je auto daarin; het resultaat is dat je helemaal niet hoeft te krabben.

• Zet de auto onder een boom; de vorst zal eerder op de boom gaan zitten dan op je auto, dat betekent in elk geval voor een paar ruiten dat je ze niet hoeft te krabben.

• Last but not least: Gebruik een auto dakhoes; deze bedekt de hele auto, met als resultaat dat je helemaal niet hoeft te krabben. De hierboven genoemde ijsdeken bedekt de voorruit en mogelijk de zijramen. De autohoes bedekt de volledige auto. Dat wil zeggen, de voorruit, achterruit, zijruiten en zijspiegels. Een autoruit krabben hoef jij nooit meer te doen (en een ijskrabber kopen is ook niet zo noodzakelijk meer -toch kan het geen kwaad om er een in je auto te hebben liggen...just in case). 

Heb je een hekel aan krabben en wil je niet 's ochtends beginnen met een tien tot twintig minuten durende ijskrabsessie, dan is de dakhoes de ideale oplossing! Welke maat autodakhoes je nodig hebt, is eenvoudig te achterhalen in een paar eenvoudige stappen. 

Waarom bevriezen autoruiten? 

En waarom bevriezen ze niet als je de auto onder een boom parkeert? Het kan je wel eens zijn opgevallen dat in dezelfde straat bij sommige auto’s de ruiten wel voorzien waren van een ijslaagje, terwijl andere auto’s dat lot bespaard is gebleven. Hoe kan dat?


Warme lucht blijft hangen

Dat heeft te maken met de plek waar een auto geparkeerd staat. Bijvoorbeeld onder een boom. Wanneer het in ons koude kikkerland vriest, is het meestal windstil.

Heb je een soort afdak boven je auto gebouwd, dan blijft de warmere lucht van overdag daar onder hangen. De autoruit zal dan dus ook wat langer iets warmer blijven dan de objecten eromheen. Een carport werkt dus net zo goed tegen vrieskou als een garage. Het gaat er namelijk om dat de lucht ‘stil staat’. Onder een boom of een afdak is dit het geval.

voorkomen bevriezen autoramen
Parkeren onder een boom = veel minder krabben!

Warme en koude lucht

Het merendeel van de objecten wordt niet rechtstreeks warm van de zon, maar doordat de warme zonnestralen de aarde hebben verwarmd. Op diens beurt zal de aarde de lucht verwarmen en tot slot verwarmt de lucht een object. Hetzelfde geldt voor koude lucht: voorwerpen worden koud door koude lucht. Waait het niet en blijft de lucht dus 'stil staan' onder een soort afdak, dan zal het afkoelen langer duren.


Stilstaande lucht

Als voorbeeld kun je denken aan het blazen van soep die te heet is om te eten. Hetzelfde geldt voor wanneer je het zelf koud hebt: dan trek je een trui of een vest aan. Daardoor creëer je een laagje met 'stilstaande lucht'. Meerdere dunne laagjes kleding helpen dan ook beter dan één heel dikke trui. Je hebt namelijk te maken met meer stilstaande lucht. Kortom, de stilstaande lucht zorgt ervoor dat een autoruit minder snel afkoelt en er dus minder snel ijsvorming plaats zal vinden.


IJs zoekt de koudste plek

Plus, ijs heeft de eigenschap om zich eerder vast te hechten op een kouder object dan op een warmere. Heb jij je auto onder een boom geparkeerd en is die boom eerder afgekoeld dan jouw auto, dan zal het ijs zich eerder vasthechten aan de boom. En dat laagje ijs zal nog meer ijs aantrekken, omdat de boom nog kouder is geworden. De auto is dan als het ware minder 'ijsgevoelig'.


Hoe komt het dat je bij vrieskou de ene keer wel moet krabben en de andere keer niet?

Het feit dat je de ene keer wel en een andere keer niet hoeft te krabben -terwijl de temperatuur gelijk is- is vooral afhankelijk van een tweetal dingen. Allereerst heeft het te maken met de luchtvochtigheid. Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe meer vocht in het geval van vorst op het koudste oppervlak zal neerslaan. In dit geval is dat je autoruit.


vochtige winter

Vochtig of droog

De Nederlandse winters zijn in de eerste helft vaak behoorlijk vochtig. Dat betekent dus dat je vrij vaak zult moeten krabben. Tijdens de tweede helft van onze winters, zo tegen halverwege januari, is de lucht doorgaans droger. In dat geval zul je minder snel hoeven krabben, ook al is de vorst in beide gevallen gelijk. Dan is het nog zo dat er veel vocht uit de lucht verdwijnt bij een lange vorstperiode. Aan het begin van zo’n vorstperiode moet je dan waarschijnlijk vaker krabben dan aan het eind van diezelfde periode.

Ten tweede heeft het wel/niet krabben te maken met de plek waar jij de auto parkeert. Een autoruit bevriest vanwege 'uitstraling' naar een heldere hemel - die dus ijzig koud is. De voorruit zal hierdoor eerder bevriezen, omdat deze horizontaal ligt. Die ‘ziet’ namelijk meer van de heldere hemel dan bijvoorbeeld de achterruit, die bij de meeste auto’s verticaler is. En logischerwijs zullen de zijruiten als laatst bevriezen. Het gaat erom hoeveel koude, heldere hemel er vanuit het ‘gezichtspunt van de autoruit’ te zien is. Zo ziet de voorruit dus het meest van de hemel en de zijruiten het minst.

Locatie

Verder speelt de locatie waar jij de auto hebt geparkeerd ook een rol. Parkeer jij je auto met aan de ene zijkant een rij huizen en aan de andere zijkant de straat, dan zal de kant die aan de straat staat eerder bevriezen dan die aan de huizenkant. Daarom is het slim om in een smal steegje te gaan staan, of onder een grote boom of carport. De ruiten zien dan tenslotte zo min mogelijk van de hemel. Plus, met een anti ijsdeken of voorruitfolie zullen de autoruiten de hemel helemaal niet 'zien'.




Stilstaande lucht = isolator


En zoals we bij bovenstaande vraag al zeiden: je creëert een laagje stilstaande lucht. Dat is de beste isolator die er is. Als je dan toch moet krabben, neem dan wel een goede ijskrabber dat scheelt een hoop. Neem voor je eigen veiligheid en die van anderen de moeite om alle ruiten volledig schoon te krabben! En natuurlijk zorg je voor antivries in je ruitensproeier.





Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Accu
Auto accu informatie, overzicht van eigenschappen van goede accu's.
Winterbanden
Winterbanden pagina, informatie over winterbanden en sneeuwkettingen.
Antivries
Antivries - altijd goed zicht in de winter met antivries
Sneeuwkettingen en autosock
Sneeuwkettingen en autosock informatie, veilig rijden in de sneeuw.
Tectyl
Tectyl - via tectyleren bodemplaat tegen roest beschermen
Meer
Alle Winter tips artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Slotontdooier Slotontdooier: maakt bevroren autoslot weer los!
Auto tent Garage tent en autotent onmisbaar voor autoliefhebber?
Standkachel auto Een standkachel in je auto, nooit meer ruiten krabben!
Winterbanden Een winterbandenset, waarom winterbanden?
handrem vastgevroren Een vastgevroren handrem? Hier de oplossingen!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl