Home Banden & velgen Banden opsnijden

Banden opsnijden: meer grip uit banden halen!

In de racewereld wordt het opsnijden van banden toegepast. Dan heet dan een 'opgesneden slick'. Er wordt 'nieuw' profiel gecreëerd met een speciaal stuk gereedschap. Het is verboden om op de openbare weg met opgesneden banden te rijden!

Banden opsnijden

First thing first: het is wettelijk verboden om met opgesneden banden op de openbare weg te rijden. Het opsnijden van
banden wordt dus enkel toegepast in de racerij. Via speciaal verwarmt mes wordt het bestaande profiel weer dieper gemaakt.

Autobanden voor consumentengebruik zijn hier niet op berekend. Door het opsnijden wordt een autoband voor straatgebruik aanzienlijk verzwakt. Het loopvlak wordt nl. verder dan geadviseerd wordt aangesproken. Het vergroot de kans op een klapband.

band opsnijden
bandenslijtage indicatoren bevinden zich in het loopvlak.

bandenslijtage-indicator

Een opgesneden band kun je herkennen. In de grootste groeven in de band tref je normaliter slijtage-indicatoren. de TWI, Tread Wear Indicator is een extra laagje rubber van circa 1,6 mm in het profiel van de band.

Bandenslijtage meter

Hiermee wordt de slijtage gemeten. Zodra het extra laagje rubber begint te slijten is de band aan vervanging toe. Als deze niet meer te vinden zijn is bestaat de kans dat je met een gesneden band te maken hebt.


 

Locatie slijtageindicator

Op de wang van een autoband staat informatie over de band. Ga op zoek naar de 3 letters TWI of een driehoekje.

Als je dan in het midden van het loopvlak van de band kijkt kun je de locatie slijtage-indicator niet missen.

Laat een ding duidelijk zijn; echt versleten banden kan je niet opsnijden.

Wanneer is er opgesneden?

1) Indien slijtage indicatoren weggesneden zijn.
2) Abnormale profielen naast de originele profielvorm aanwezig zijn.

banden opsnijden
Banden opsnijden gebeurt in de racerij.

Semi slick

Vaak worden semi slicks van extra groeven voorzien. Het is niet nat genoeg voor ''full wets'' en niet droog genoeg ''slicks.
Meest in de buurt van een slick die je op de openbare weg mag gebruiken is de Toyo R888 band. Dus straatlegaalen
populair bij hobbyisten die op het circuit rijden.

Waterafvoer via banden

Bij licht vochtige omstandigheden kom je dan net wat waterafvoer capaciteit tekort. Dan kunnen er een aantal groeven bijgesneden worden, dit zijn vaker dunne groefjes naast het bestaande profiel. Aquaplanning geen gewenste situatie op het circuit!


Race en rally banden

Opgesneden banden zijn vooral voor terreinrijders, circuit racers en rally rijders een uitkomst. Naast het bestaande profiel worden er extra groeven aan het buitenste deel van de band aangebracht.

Vakwerk

Bij extreme omstandigheden worden profielbanden van meer profiel voorzien.

Bij licht vochtige omstandigheden kan er voor gekozen worden een slick op te snijden.

toyo_r888
De toyo R888: straatlegale band met racekwaliteiten.


Regroovable

Als het goed is staat er dan op de band regroovable. Soms wordt ook wel een omgekeerde omega symbool gebruikt.

Bij dit soort banden wordt er vaak tot 50% van de bestaande profieldiepte ingesneden.

regrooveable band
Regrooveable banden kunnen goed opgesneden worden.

Zo wordt een autoband opgesneden.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier

Ook leuk
Sportvelgen Informatie over lichtmetalen sportvelgen
Racebanden Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?
Bandenijzer Bandenijzer: band van velg via bandenijzers
Banden opsnijden Banden opsnijden: meer grip uit banden halen!
Brede banden Brede banden: de voor- en nadelen van brede banden

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl