Home Banden & velgen Wielbouten

Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties én looks

Er bestaan verschillende soorten wielbouten of wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen. Ons advies is altijd om lichtgewicht wielbouten te monteren. Gewichtsbesparing zo dicht mogelijk bij de aandrijving is nl. van groot belang voor de performance. We leggen uit waarom!

Gewicht wielbouten

Gewichtsbesparing is cruciaal in de racewereld, maar ook op de openbare weg kun je er vruchten van plukken. Vele overbodige  onsjes zorgen voor gewichtstoename van een velg. Via lichtgewicht wielbouten kun je aardig wat kg's besparen. Op een heel wiel kan dat een hoop schelen. Vooral wanneer je dit zo dicht mogelijk bij de aandrijving gebeurt, Vier of vijf van dit soort lichtgewicht wielbouten maken het totale wiel veel lichter. Dit kan je zomaar 3kg aan onafgeveerde massa besparen. Ongeveerde wat? Al het gewicht wat niet met de auto meeveert is het onafgeveerde massa.

Aluminium wielbouten
Aluminium wielbouten: gewichtsbesparing op de juiste plek!

Onafgeveerde massa

Dit zijn de kg's die zich bevinden tussen het wegdek en de vering. Denk aan het wiel, remblok, remschijf, remblok en dus ook
wielbouten. Onderdelen die dezelfde beweging maken als het wiel als je bijvoorbeeld over een niet zo beste weg rijdt. Hoe
zwaarder deze combinatie van al deze onderdelen, des te moeilijker hebben de wielen het om het oppervlak van het wegdek te volgen. Dus hoe lager het onafgeveerde gewicht, hoe beter de rijeigenschappen zijn. Het heeft ook een positief effect op acceleratie en levensduur van de remmen en de remweg.


Betere looks

Een ander aangenaam voordeel van de lichtgewicht wielbouten is dat zij er ook beter uitzien dan de normale wielbouten. Je wilt immers toch geen afbreuk doen aan je mooie wielen door er van die lelijke loodzware simpele wielbouten in te draaien toch? Gehard aluminium wielmoeren zijn het beste. Deze zijn te verkrijgen in de maten M12 x 1.50 en M12 x 1.25. Aluminium wielbouten zijn vaak geanodiseerd afgewerkt en voorzien van een speciale lak om oxidatie te voorkomen.

 

Soorten wielbouten/wielmoeren

Er bestaat een grote diversiteit aan wielbouten/wielmoeren. De veelgebruikte wielbouten zijn:

• Bolconische wielbouten;
• Conische wielbouten;
• Kort conische wielbouten;
• Platte wielbouten;

De ene is niet beter dan de andere, het is puur de keuze van een auto,- of velgenfabrikant. Ze zorgen er allen voor dat de velg goed aan de wielas gemonteerd blijft!


De maatbepaling

Hoe weet je nou welke maat wielmoeren je nodig hebt als je je moeren wilt vervangen? Eerst is het zaak om te bepalen of je conische of bolconische wielbouten nodig hebt. Je kunt namelijk geen conische bouten in een bolconische zitting plaatsen en vice versa. Het verschil zie je al snel wanneer je een bout - ter verificatie - uit je wiel schroeft: de kop van een conische wielbout loopt taps af, met rechte lijnen, die van een bolconische is, niet geheel verrassend, bolvormig. Iets moeilijker is het om te achterhalen welke maat schroefdraad je nodig hebt. Deze verschilt namelijk per automerk. De website steekmaat.nl maakt het je gemakkelijk: op deze site kun je voor ieder merk en type auto de juiste maat vinden.   

 

Hoe vervang je wielbouten?

Wielbouten en wielmoeren vervang je met een kruissleutel of momentsleutel. Met de wielen nog op de grond draai je de wielbouten licht los. Dit kan soms een pittige klus zijn. De moer kan nl. vast gecorrodeerd. Een beetje WD40 (smeermiddel) of een langere sleutel (hefboomwerking, kun je meer kracht zetten) kunnen er dan voor zorgen dat ook de echt goed vastzittende wielmoeren loskomen. Vervolgens krik je de auto omhoog totdat de autoband van de grond is.

Vervolgens zet je de kruissleutel op de wielbout of wielmoer, waarna je de wielbouten rustig losdraait. Wielbouten haal je kruiselings eruit. Je begint bijvoorbeeld eerst de wielbout rechts boven los te draaien en vervolgens het tegenovergestelde: links onder. Dan vervang je de oude met de nieuwe wielbouten.

Het plaatsen van de nieuwe autoband dien je ook kruiselings te doen. Het kruiselings aandraaien van de wielbouten zorgt ervoor dat de autoband recht op de naaf zit. Daarna krik je de auto weer omlaag en haal je de krik weg. Als laatst ga je nog even met de kruissleutel over de wielbouten of wielmoeren om te controleren of deze strak genoeg zijn vastgemaakt.

bolconisch-vs-conische-wielbout
Rechts bolconisch, links conisch. Bij aftermarket velgen worden vrijwel altijd conische wielbouten geleverd.

Conisch of bolconisch?

Schroef je liever geen bout los voor je overgaat op de daadwerkelijke vervanging? Ook zonder tussenkomst van een wielmoersleutel kun je erachter komen welke soort je nodig hebt, al heb je nooit honderd procent zekerheid. Er zijn namelijk een paar vuistregels:

• Stalen velgen hebben vrijwel altijd een bolconische zitting, en dus bolconische kop;
• De originele merkwielen van je auto hebben meestal een bolconische zitting;
• Voor after market wielen geldt dat ze over het algemeen voorzien zijn van een conische zitting.

Als je verkeerde wielmoeren er op zet maken de moeren onvoldoende contact met de velg, gevolg is dat er piekspanningen zullen ontstaan dat is niet wenselijk.


Wielboutdoppen

Behalve wielbouten en wielmoeren bestaan er ook wielboutdoppen. Deze doppen kunnen worden gebruikt als accessoires voor je wielbouten. Zijn je wielbouten of wielmoeren een beetje roestig? Of vind je de wielbouten niet zo mooi? Dan zijn de wielboutdoppen ideaal voor een mooie afwerking van je wielbouten. Wielboutdoppen zijn van kunststof of metaal gemaakt en kunnen in vele kleuren voorkomen.

Wielmoer op velg
Subtiele look verbetering via een wielmoer.

Onderhoud

Het verwisselen van de autobanden voor bijvoorbeeld winter- en zomerbanden zorgt ervoor dat de band wielcombinatievan een auto vaker wordt gedemonteerd. Hierdoor neemt de belasting op de wielbouten en –moeren toe. Door onvermijdelijke slijtage, materiaalmoeheid en het veelvuldig hanteren van verkeerde aanhaalmomenten, is het raadzaam om na gemiddeld drie grondige onderhoudsbeurten de wielbouten of wielmoeren te vervangen.


Ontbreekt er een?

Bij het verwisselen van banden een wielbout verspeelt? Zorg dan z.sm. dat de ontbrekende bout wordt vervangen! Voor je eigen, maar ook de veiligheid van de medeweggebruikers.

Tijdens de APK keuring ga je nat; een auto wordt sowieso afgekeurd met een ontbrekende wielbout!

wielbouten set
Leverbaar in alle kleuren van de regenboog


Want de regels schrijven voor dat de wielen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk moeten zijn bevestigd. Dus koop dan gewoon snel een setje wielbouten, zodat je de verdwenen bout direct kunt vervangen en er altijd nog een paar op reserve hebt, voor de kosten hoef je het niet te laten…

 

Is het raadzaam om de wielbouten in te smeren?


Volgens bandenfabrikant Michelin moet –bijvoorbeeld- kopervet op de wielbouten en draagvlakken van de moeren vermeden worden. Hiermee voorkom je dat de wielmoeren te vast aandraaien. Het aanhaalmoment verandert daar nl. door. Bij te vast aandraaien zou vervorming van het boutgat, respectievelijk het centrale gat kunnen ontstaan. Daarnaast bestaat de kans dat de wielbouten kunnen afbreken.


Extra lange wielbouten

In veel gevallen is het noodzakelijk om bij de montage van spoorverbreders of lichtmetalen velgen langere wielbouten te gebruiken. Bespaar hier niet op, denk aan je veiligheid. Zeker als je ook flinke motorische aanpassingen gaat doen is het van groot belang dat je velgen blijven zitten waar ze moeten zitten; op je wielas!

Gekleurde wielmoeren
Wielmoeren matchen met remklauwen, nice.

Hoe meet ik dit?

Meet de draadlengte van de originele bout, tel daarbij de dikte van de spoorverbreder op die je wilt monteren, dan weet je precies welke lengte je nodig hebt. Controleer tevens welke vorm de kop van de originele bout heeft.


 

"De juiste wielbouten upgrade kan een mooie quick-win zijn! "

Het juiste aanhaalmoment bepalen

Heel belangrijk: de wielbouten op het juiste moment aanhalen. Zitten de moeren niet vast genoeg, dan lopen ze na verloop van tijd los. Te vast aangedraaid is echter ook niet wenselijk: er kan schade ontstaan aan de schroefdraad van de wielmoer en/of aan de wielflens. Ook komen de delen tussen flens en wiel in de verdrukking te zitten. Als je een wielmoer niet los krijgt ga dan ook niet als een bezetene tekeer. Spuit de vastzittende moer met bijvoorbeeld WD-40 in en laat het even intrekken. Ga dus nooit op een kruissleutel staan, los van het feit dat je op je plaat van vallen kan het gebruikte geweld in het ergste geval kan dit leiden tot een verkromming van de remschijven. Ga dus niet zomaar zitten sleutelen, maar zoek eerst het juiste aanhaalmoment terug in de technische specificaties van je auto. 


Wielmoersleutel

Het losdraaien van je wielmoeren gaat een stuk makkelijker met een wielmoersleutel. De wielmoersleutels hebben een langere arm, waardoor je makkelijker kracht kunt overbrengen op de hefboom. Je hoeft jezelf geen lamme arm te draaien! Geen wielmoersleutel voor handen? Geen nood! De oude vertrouwde doppenset werkt doorgaans ook prima.  (Je hebt alleen iets meer kracht nodig). 


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Banden opslaan Banden opslaan: zo houd je autobanden het beste!
Racebanden Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?
Bandenprofielmeter Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven
Velgen poedercoaten Velgen poedercoaten: voor ijzersterke, mooie velgen!
Thuiskomer Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl