Home Verlichting Wetgeving autoverlichting

Autoverlichting wetgeving: wat mag nou wel en niet?

Mag dagrijverlichting samen met mistlicht gevoerd worden? En wanneer mag je grootlicht gebruiken? Er is nogal wat verwarrinfg over de wetgeving van autoverlichting. Voorkom dat een ijverige diener je op de bon slingert, lees hier alle regels.

 

Dagrijlichten informatie


In de regeling voertuigen staat dat personen auto's twee dagrijlichten mogen hebben. Deze mogen niet anders dan wit licht uitstralen en de lichtopbrengst ervan moet voldoende zijn om de auto de daglicht goed zichtbaar te laten zijn, zonder dat de standaard verlichtingsinstallatie daarbij extra wordt belast.

dagrijlichten auto
Het voeren van dagrijverlichting is niet verplicht.

Dagrijlicht vs. stadslicht

De dagrijlichten moeten zo geschakeld zijn dat ze gaan branden als je 't contact aanzet en automatisch doven als je het dimlicht inschakelt. De dagrijlichten mogen niet tegelijk branden met andere verlichting aan de voorzijde (RVV 1990, art 41.). Stadslichten zijn er op de achterkant van de auto zichtbaar te laten zijn, de kenteken verlichting te laten branden en om (buiten de bebouwde kom) geparkeerde voertuigen bij donker of overdag bij slecht zicht beter te laten opvallen.

Wat is nou verplicht?

VERPLICHT: (aan de voorzijde van de personenauto) dimlicht, grootlicht en stadslicht.

NIET VERPLICHT: dagrijverlichting, mistlicht, bermlichten, bochtlichten (maken de bocht beter zichtbaar), richtlichten (op huisnummers gericht bijvoorbeeld), markeringslichten, hoeklichten en staaklichten (aan de achterzijde van het voertuig om de lengte te markeren)

"Er bestaat nogal wat verwarring over het voeren van het stadslicht dimlicht en mistverlichting. "

Gecombineerde verlichting

Dagrijlicht mag niet in combinatie met dimlicht. Bij dimlicht moet ook stadslicht gevoerd worden, anders branden de achterlichten en de kenteken plaatverlichting niet. Bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslicht of steeklicht mag je tegelijk met dimlicht en mistlicht voeren. Grootlicht mag alleen bij totale duisternis gebruikt worden, behalve wanneer je een medeweggebruiker tegemoet rijdt of een ander voertuig op korte afstand volgt.

 

Dagrijlicht of stadslicht?

Stadslichten zijn er om de auto, en dan met name de achterkant, beter zichtbaar te maken. Het is niet verboden om overdag uitsluitend stads-of dagrijlicht te voeren, tenzij er sprake is van ernstig blemmerd zicht. Dagrijlicht is geen stadslicht; de lichtsterkte verschilt fors. Je mag het dan ook niet voeren tegelijk en met enig ander licht aan de voorzijde. Dat mag bij stadslicht wel.


Afstand tussen dagrijverlichting

Volgens de Europese DRl-richtlijnen moeten vanaf februari 2011 alle nieuwe auto's af fabriek voor zien zijn van dagrijverlichting. De twee dagrijlichten mogen niet meer dan 40 cm uit de buitenkant van de auto geplaatst zjin en ze moeten onderling ten minste 60cm uit elkaar zijn geplaatst. De minimale afstand boven het wegdel bedraagt 25 cm en de maximale toegestane plaatsingshoogte bedraagt 150cm. De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld bij het op contact zetten van de auto en gaan uit op het moment dat de koplampen of mistlampen worden aangezet.

Mistlicht of bochtlicht?

Het bochtlicht is niet bedoeld als mistlicht of als richtingaanwijzer. Het is er om de bermen of de zijkanten van de weg bij het nemen van een bocht beter zichtbaar te maken voor de bestuurder. Ook al brandt er wel één van de aanwezige mistlampen aan de voorzijde van de auto aan de kant van de te nemen bocht. Het is gèèn mistlicht. Bij sommige auto's is bochtverlichting niet in de mistlampen aan de onderzijde verwerkt, maar geïntegreerd in de koplampunit.

mistverlichtin voorkant auto
Mistlicht of toch bochtlicht?


Bochtverlichting: tja...

Een relatief nieuw fenomeen op de Nederlandse wegen is bochtverlichting. Als sommige auto's richting aangeven en een bocht instuurt met een bepaalde lage snelheid krijgt de mistlampunit de funtcie van bochtlicht. Voordeel is dat er op die manier een grotere hoek in de gewenste rijrichting verlicht wordt dan het geval is met enkel naar voren gerichte groot- of dimlicht. Dit voordeel is overigens wel te verwaarlozen op de doorgaans goed verlicht wegen in Nederland.


In siuaties waar straatverlichting niet aanwezig is, voegt bochtverlichting wel wat toe. Momenteel is bochtverlichting bij vrijwel alle automerken tegen meerprijs leverbaar. Het is dan ook niet ondenkbaar dat bochtverlichting in de toekomst tot de standaarduitrusting gaat behoren.


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Mistachterlicht Mistachterlicht: hoe zit het ook alweer met de regels?
Xenon kits & Neon sets Xenon en Neon auto verlichting, ook voor in de auto!
Koplamp vervangen Koplamp vervangen? Kan best lastig zijn, 7 handige tips!
Mistlampen Mistlampen: meer zicht en een strakkere look
Achterlichten Achterlichten en autoverlichting, via LED helder(der)

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl