Home Verlichting Koplamp vervangen

Koplamp vervangen? Kan best lastig zijn, 7 handige tips!

Het rijden met een defect lampje is linke soep. Koplampen van auto's zijn zo ontworpen dat de rechterlamp de berm en de rand van de weg verlicht. De linkerlamp verlicht het gebied recht voor de bestuurder. Zo vorkom je verblinding van tegenliggers en wordt toch het benodigde zichtgebied uitgelicht. Als nu de rechterlamp uitvalt zie je zomaar een fietser of voetganger in de berm over het hoofd, als de linkerlamp uitvalt zie je niet meer goed wat er voor je gebeurt.


Snel de koplamp vervangen?

Het is dus belangrijk dat een defect lampje direct vervangen wordt. Bij oude auto's was dat overigens niet al te ingewikkeld;
van bijvoorbeeld de Ford Taunus of Opel Kadett trok je gewoon de kap open en was er zoveel ruimte en zicht dat het vervangen
van een lampje een fluitje van een cent was. Helaas zijn moderne auto's vaak een stuk minder gebruiksvriendelijk.
koplamp vervangen
Vervang een kapotte koplamp zo snel mogelijk!


Naar de dealer...

Een praktijktest van de ANWB van enkele jaren geleden wees uit dat bij ruim dertig procent van de auto's een lampje niet langs de kant van de weg te vervangen was...Bij sommige modellen, zoals de VW Golf IV, kun je het lampje zelfs niet zien en aanraken en moet je dus langs bij de garage. Of je het zelf kunt doen, staat overigens in het instructieboekje. Staat er dat je naar de dealer moet in geval van kapotte verlichting, dan kijk je meteen aan tegen een (dure) reparatie.


Europese wetgeving

De diverse pechhulp organisaties in Europa hebben hier werk van gemaakt en inmiddels is de Europese wetgeving gewijzigd. Voor nieuwe auto's moet een lampje door een gemiddelde gebruiker langs de kant van de weg simpel te vervangen zijn. Einde verhaal? NOU, nog niet helemaal. Ook als auto en instructies het mogelijk maken zelf het lampje te vervangen, zijn er nog wel wat tips en aandachtspunten.

1.Reservelampen

Het is verstandig een set met reservelampen in de auto te hebben. Let hierbij op de toegepaste lampen in
je auto (bijvoorbeeld H4, H7 of H1). Zeker bij auto's met niet algemeen verkrijgbare lampentypen (HB3 of HB4) is een
reservelamp in de auto een must. Bij sommige auto's worden voor de (kunststof) koplampen anti-UV-halogeenlampjes voorgeschreven. Het is belangrijk hierop te letten bij aanschaf. De verkrijgbaarheid ervan is tegenwoordig goed. Informatie over het lampentype van je auto vind je in liet instructieboekje. Of raadpleeg je dealer of het internet.
reserve lampenset auto
Een setje reservelampen is zeer aan te raden.

Kapot lampje: Boete?!

Als je geluk hebt kom je er vanaf met een waarschuwing, als je een ijverige diender treft kan je dat wel eens op een fikse boete komen te staan. Als je geen dim of grootlicht bij nacht in bebouwde kom hebt: 90,-. Als je geen dim of grootlicht bij nacht buiten bebouwde kom hebt: 130,-. Merkwaardig dat de boete in de bebouwde kom een stuk lager is dan buiten de bebouwde kom. Kennelijk is het minder gevaarlijk/erg om buiten de bebouwde kom te rijden...Op de website van het Openbaar Ministerie staan alle autoverlichting gerelateerde boetes:http://www.om.nl/boetes/verlichting

2. Instructies

Het stappenplan in het instructieboekje, waarin de vervanging wordt omschreven, moet je nauwgezet volgen. Helaas worden bepaalde moeilijkheden (te weinig ruimte en zicht) niet altijd duidelijk bij het lezen van de instructies. Bij twijfel of je de vervanging zelf kan uitvoeren is het verstandig een wegenwacht of garagist te hulp te roepen.

3. Xenon

Werkzaamheden aan xenonverlichting mogen vanwege de hoogspanning van het systeem (levensgevaar!) alleen door een vakman worden uitgevoerd. Er zijn nog steeds auto's met xenonverlichting zonder (toereikende) waarschuwingen voor dit gevaar onder de motorkap. Bij twijfel over conventionele of xenonverlichting altijd een vakman raadplegen.


4.Zorgvuldigheid

Voor het wisselen van een lamp altijd de verlichting uitschakelen (gevaar voor kortsluiting). Vervang de lamp altijd door eentje van hetzelfde type. De aanduidingen (Volt/Watt) vind je op de voet de lamp of op de glazen kolf. De glazen kolf van een halogeenlamp niet met de handen aanraken want het vet dat dan achterblijft zal de lamp doen inbranden en verkort zo de levensduur. Voorzichtigheid is geboden omdat halogeenlampen onder hoge druk staan (verwondingsgevaar).
autolamp vervangen
Raak bij het vervangen van het lampje niet de lamp aan!


5.Controle lichtinstelling

Na het vervangen van een koplamp is het raadzaam zo spoedig mogelijk de lichtinstelling te laten controleren, omdat deze door de werkzaamheden of een ongunstige passing in de lampvoet veranderd kan zijn.

6. Niet aanraken

Raak het glas van een halogeenlamp niet aan. Vet van je handen kan inbranden en geeft een zwarte aanslag op de lamp.


7. UV-werende lampen

In auto's met kunststof koplampglazen mogen alleen UV-werende halogeenlampjes (herkenbaar aan 'UV'op de verpakking of een 'U' op de zijkant), anders verkleurt het plastic.

 

Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Gerelateerd
Audi stijl dagrijverlichting
LED dagrijverlichting - Audi style dagrijlicht koplampen monteren
Koplampen polijsten
Koplampen polijsten: doffe koplampen snel weer laten glimmen!
Mistlampen
Mistlamp - mistlichten verbeteren zichtbaarheid bij slecht weer
Xenon lampen
Xenon lampen - 7 Xenon kleuren voor auto koplampen
Achterlichten
Achterlichten informatie, overzicht van achterlichtsets en led achterlichten
Meer
Alle autoverlichting artikelen lees je hier
Gerelateerd

Ook leuk
Mistachterlicht Mistachterlicht: hoe zit het ook alweer met de regels?
Achterlichten Achterlichten en autoverlichting, via LED helder(der)
Koplamp vervangen Koplamp vervangen? Kan best lastig zijn, 7 handige tips!
Kofferbak verlichting Kofferbakverlichting handig en 't ziet er goed uit!
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl