Home Circuit rijden 1/4e mile sprints

400 meter sprints, ook wel 1/4 mile sprints

Dragracen is een snel in populariteit groeiende sport. Een Dragrace wordt in een rechte lijn over een afstand van 1/8 mile (201,14 mtr) of over een afstand van 1/4 (402,29 mtr) gereden door 2 deelnemers.

In Nederland wordt alleen over een afstand van 1/8 mile gereden en over het algemeen op een afgezet stuk op de openbare weg. De bedoeling is deze afstand zo snel mogelijk af te leggen, en diegene die de finish als eerste passeert is winnaar.

Een wedstrijd kent allereerst enkele voorrondes de zogenaamde kwalificaties. Uit deze tijden wordt een dragraceboom samen gesteld waaruit blijkt welke deelnemers tegen elkaar moeten rijden.

auto-sprints
Een dragraceboom is opgebouwd in een macht van 2, men spreekt dan van een 4, 8, 16 of een 32 veld. De rijder met de snelste tijd rijdt tegen de rijder met de langzaamste tijd, de tweede snelste tegen de een na laatste enz. Bij een niet volledig veld, bijvoorbeeld 30 deelnemers gebruiken we toch een 32 veld en heeft de snelste rijder als eerste recht op een Bye Run, en de tweede snelste daarop volgend. Een Bye Run is een Run van 1 deelnemer zonder tegenstander.  

 

De deelnemer moet finishen om door te gaan naar de volgende ronde. Na kwalificatie wordt volgens de dragrace boom gereden en is de gereden tijd in principe niet van belang, het enige wat geldt, is wie als eerste finished. Het is zelfs mogelijk dat iemand met een snellere tijd verliest van een ander, dit alleen omdat deze een slechte start heeft gemaakt.

De start is opgebouwd met een aantal infrarode cellen met reflectoren, waarbij het belangrijkste onderdeel de zogenaamde kerstboom is. De kerstboom is uitgevoerd met 14 lampen, 4 witte, 6 gele, 2 groene en 2 rode lampen. Allereerst beginnen de meeste deelnemers met een burn out.Een burn out is het opwarmen van de banden.

We spreken van een staande burn out, als dit met stilstaande auto gebeurt en het voor remmen door een linelock afgekoppeld worden van de achter remmen. De auto's met een groot vermogen doen echter een rollende burn out.

De starter bepaald wanneer de rijders aan de start moeten verschijnen en geeft de kerstboom vrij.

sprint

De deelnemers rijden op tot zij een van de laag over de baan ingestelde lichtbundels doorbreken waardoor de bovenste lamp (Pre Stage) gaat branden.

Voorzichtig rolt de deelnemer dan door tot ook de tweede lamp (Stage) gaat branden, dit is de positie waaruit gestart moet gaan worden.

Als de eerste deelnemer in Stage staat, heeft de tegenstander 20 seconde de tijd om ook in Stage te gaan staan. Doet hij dit niet, heeft dit een rood licht tot gevolg en wordt hij als verliezer aangewezen van deze run. Eenmaal in de Stage positie mag de deelnemer absoluut niet meer bewegen, rolt hij door dan spreekt men van Deep Stage, rolt men terug uit Stage dan spreekt men van Under Stage en wordt dit eveneens gestraft met een rode lamp.

auto-sprints

Hebben beide rijders gestaged dan wordt de start in werking gezet en volgen 3 gele lampen elkaar op, gevolgd door het groene (startsein).Dragracers starten over het algemeen niet als ze de groene lamp zien, maar proberen zo krap mogelijk binnen de tijdslimiet van 0.4 sec tussen de gele en de groene lamp in te starten.

Zij weten dat voordat de start reactie zich heeft doorgezet via het gaspedaal, er al een groot deel van die tijd is verstreken. De zogenaamde hole shot is dan ook een start waarbij een rijder zo goed zijn startbeweging onder controle heeft dat hij werkelijk op weg is als de groene lamp gaat branden.

Als je het echt wil meemaken bekijk eens de site van circuit-zandvoort.nl

Hierdoor kan je kostbare tijd goedmaken tegenover een snellere tegenstander die een iets mindere start controle heeft. Dat een poging je tegenstander aan de start te snel af te zijn ook wel eens fout afloopt is duidelijk, want vertrek je echt voordat de groene lamp brandt dan krijg je automatisch een rode lamp. De dragrace boom wordt gereden volgens het zogenaamde knock off systeem.

sprint
Elke winnaar gaat door naar de volgende ronde terwijl de verliezer naar huis kan. Als je de gehele boom afwerkt houd je uiteindelijk 2 finalisten over waaruit de allersnelste deelnemer tevoorschijn zal komen. Voor het publiek is het werkelijk een spectaculair gezicht deze vaak met zeer zware motoren uitgeruste auto's tegen elkaar te zien rijden.

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Zelf op circuit Assen rijden
Circuitdagen informatie, zelf racen op het ciruit van Assen
Rally cursus
Rally rijden via Prodrive Rally School
Sliptraining
Slipcursus en racecursus informatie, overzicht driftcursussen en slipcursussen
vrij rijden Zandvoort
Circuitdagen informatie, zelf racen op circuitpark Zandvoort
Zelf op Nürburgring-Nordschleife rijden
Circuitdagen informatie, zelf rijden op de Nurburg Ring
Meer
Alle Circuit rijden artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Racelicentie halen Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:
Driftcursus Drifsport: een driftcursus volgen incl. auto
Aquaplanning Aquaplaning: plots verlies van wegcontact in regen
Zelf op circuit Assen rijden Racen op het circuit van Assen
Rally cursus Haal een rally licentie in 5 dagen!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl