Home Circuit rijden Racelicentie halen

Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:

De droom van elke Nederlandse coureur in wording is racen op Zandvoort.  Voordat je die baan daadwerkelijk op mag in competitie verband zal je eerst een racelicentie moeten behalen. En dat is maar goed ook. Hier vind je alle tips terug om zo snel mogelijk te een racelicentie te halen zodat competitie racen op Zandvoort binnen handbereik ligt!

Racen op Zandvoort?

Om in competitie verband te mogen racen in Nederland heb je geen rijbewijs nodig. Daarom is de leeftijd ook zo laag: al vanaf je 13e mag je in een auto stappen en gaan 'vrij rijden' op Zandvoort. Wil je deelnemen aan een cup of officiële raceklasse is er wel een belangrijke criteria waarvan je zult moeten voldoen: je moet in het bezit zijn van een racelicentie. Deze wordt uitgegeven door de KNAF. Deze licentie heeft als extra voordeel dat je binnen de gehele Europese Unie deel kunt nemen aan races op alle beschikbare parcours. Racen op Zandvoort is al een geweldige uitdaging, maar een keertje in competitie verband naar circuit Zolder is ook leuk.    
circuitparl zandvoort
Het welbekende racepark Zandvoort


Eigen auto versus huurauto

Mocht je beschikken over een straatlegale Ferrari of Lamborghini, dan wil je daar ook weleens het maximale uit kunnen halen. Een dergelijke supercar is echter niet aan iedereen besteed. Gelukkig zijn ook de Seat Leon Cupra's of de Renault Clio's meer dan welkom om te komen racen op Zandvoort. Mocht je echter een stationwagon hebben dan is het niet zo handig om daarmee een circuit op te gaan. Voor een extra bedrag kan je al je eigen Porsche of Ferrari huren. Voor iedereen met rijbewijs B is dit al mogelijk. maar wees verstandig en behaal is eerst je racelicentie. 


Racelicentie scholen

Er zijn in Nederland een aantal specifieke rijscholen die verscheidene cursussen aanbieden om snel je racelicentie te behalen. Elke school heeft instructeurs die je helemaal op de hoogte kunnen brengen van het racen op een circuit. Er zijn bijvoorbeeld al cursussen die dit binnen 24 uur mogelijk maken. De vier bekendste rijscholen hiervoor zijn:

• Dutch race driver academy (DRD)
• Bleekemolens race planet
• Race driver school Holland (RDSH)
• Rensportschool Zandvoort race cursus (RSZ)

Eerste de theoretische oefenstof…

Als je eenmaal bent toegelaten tot de cursus dan kan je over het algemeen twee à drie dagen training verwachten. Dit wordt opgedeeld in zowel theorielessen als praktijklessen. Bij de theorielessen moet je denken aan het leren van de regels die binnen de racesport gelden. Daarnaast leer je alles over de auto waarin je gaat oefenen en de houding die jezelf moet aannemen. De techniek voor het racen wordt haarfijn uitgelegd zoals onder- en overstuur, het bochtenwerk en de juiste schakeltechnieken. Pas daarna mag je het in de praktijk gaan brengen


…en dan het circuit op 

Om het racen echt goed onder de knie te krijgen moet je natuurlijk oefenen, veel oefenen. Ga er maar vanuit dat je honderden kilometers zult racen op Zandvoort voordat je het examen mag doen. Je zult begeleid worden door een instructeur die je tijdens het racen kan vertellen waar je zoal op kunt verbeteren. Zo leer je om bijvoorbeeld om de juiste lijn te rijden, weet je wanneer je moet remmen en insturen. Zo haal je het maximale uit je auto.
" Je leert zo onder andere om te racen, te driften, uitremmen en sprintjes trekken. Daarnaast ga je wedstrijdjes doen zoals sprinten en slalommen.   "

Licentie aanvragen

Een licentie vraag je aan via de post of bij de open dagen bij het KNAF. KNAF staat voor KNAC Nationale Autosport Federatie en kijkt erop toe dat alles goed verloopt in de Nederlandse racewereld. Je hebt ook een medisch formulier nodig omdat je over goede ogen en een gezond lichaam moet beschikken. Het wordt anders te gevaarlijk op het circuit, zeker als je moeite hebt om je bolide op de weg te houden.
knaf logo
De KNAF regelt jouw racelicentie


Het KNAF examen

Als je de gehele training doorlopen hebt is het tijd voor het eindexamen. De kosten hiervoor zijn slechts €100. Het examen bestaat uit twee onderdelen. Eerst wordt er een theorie-examen afgenomen bestaande uit 20 multiple choice vragen. Daarna ga je weer de weg op en zal er gekeken worden hoe snel en hoe gecontroleerd je met je raceauto om kunt gaan. Ben je geslaagd, dan krijg je een licentie die voor een jaar geldig is. Deze kan je elk jaar in januari laten verlengen samen met het doorlopen van de verplichte medische keuring.

De kosten

Je zult ongetwijfeld begrijpen dat een racelicentie halen wel een kleine chirurgische ingreep in je portemonnee kan zijn. We hebben voor jou de bedragen en de tijd die de verschillende cursussen kosten voor jou op een rijtje gezet.


Rensportschool Zandvoort

De RSZ biedt twee verschillende cursussen aan. De weekendcursus is een training van drie keer 08.00-18.00 en kost €1.295 mits je zelf een auto meeneemt waarmee je het circuit op kan. Een all-in pakket gaat je €2.995 kosten. Je krijgt dan een Seat Ibiza waarmee je kan gaan oefenen. De andere training is de traditionele cursus die bestaat uit 4 contactmomenten van 12.00-18.00 en eenmalig van 08.00-18.00. Hiervoor zijn de prijzen €1.595 met auto en €2.595 met een gehuurde auto.

RDSH en DRD

De RDSH biedt ook een cursus van drie dagen aan voor € 1.795. Dit is wederom zonder auto, maar die zijn al te huur vanaf 550 euro. De DRD is wellicht de goedkoopste aanbieder. De training duurt dan ook maar 2 dagen en bedraagt  €999 exclusief BTW. Er geldt een maximum van 30 deelnemers per cursus om het niveau op peil te houden. Daarnaast is er voor gevorderden een opfriscursus mogelijk om zo een nieuwe licentie te verwerven.


Bleekemolen

Dan is er nog Bleekemolens Race Planet. Zij bieden drie verschillende cursussen aan. Voor de beginner is er de flying start. Dit kost voor 3 zondagen €1.195. Voor de gevorderde coureur is er de master class. Deze vervolgcursus kost je €875 en behaal je in 2 zondagen. Mocht je ook eens op een nat wegdek willen scheuren, dan is een drift control les wel handig. Ook dit is mogelijk bij Bleekemolen. Twee middagen oefenen kost je €495. 

bleekemolen-wagenpark
Tijdens een race experience rijd je in diverse soorten auto's. Dat stelt overigens niet veel voor...

Racelicentie gehaald, hoe nu verder?

Er zijn een tweetal circuits in Nederland waar je als amateurcoureur je rondjes kunt gaan maken in je sportwagen. Natuurlijk is er het TT circuit in Assen en wellicht het bekendste circuit van allemaal: Zandvoort. Gelukkig vind je dichtbij over de grens ook twee zeer bekende circuits, eentje in Zolder en het Formule 1 circuit in Spa Francorchamps. Mocht je de tijd hebben om er een extra mooi weekend van te maken, dan is een bezoekje aan de Nürburgring meer dan de moeite waard. De Nordschleife is nog altijd open voor vrijetijds coureurs. Dus pak die 28 kilometer aan lengte en wie weet zet je wel een nieuw baanrecord neer.

Zandvoort

Het circuitpark in Zandvoort bestaat al sinds 1939 en heeft van 1952 tot 1985 onderdeel uitgemaakt van het Formule 1 seizoen. Tegenwoordig worden er nog steeds belangrijke races gehouden waaronder de Formule 3 en het DTM-kampioenschap. Gelukkig blijft er nog tijd genoeg over om met je eigen racelicentie over de baan te scheuren. 

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Zelf op circuit Assen rijden
Circuitdagen informatie, zelf racen op het ciruit van Assen
Zelf op Nürburgring-Nordschleife rijden
Circuitdagen informatie, zelf rijden op de Nurburg Ring
Driften
Driften - zelf op een circuit driften
Rally cursus
Rally rijden via Prodrive Rally School
vrij rijden Zandvoort
Circuitdagen informatie, zelf racen op circuitpark Zandvoort
Meer
Alle Circuit rijden artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Zelf op Nürburgring-Nordschleife rijden Vrij rijden op Nürburgring-Nordschleife
Driften Leer zelf driften in een driftauto op het circuit
Aquaplanning Aquaplaning: plots verlies van wegcontact in regen
Onboard camera 14 gave action camera montagepunten voor je auto
vrij rijden Zandvoort Vrij rijden op Circuitpark Zandvoort

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl