Home Veiligheidstips Buitenspiegels

Haal optimaal zicht uit je buitenspiegels, instel tips

Goed zicht rond om je auto via juist afgestelde autospiegels is van groot belang. Als je opeens iemand uit je dode hoek ziet komen, die je niet had verwacht, weet je dat dat niet fijn voelt. Lees hier hoe je het meeste zicht uit je autospiegels haalt.

Autospiegels gebruiken

Natuurlijk weet je dat als je gaat invoegen dat je eerst in de binnenspiegel kijkt. Daarna in de buitenspiegel.

Van rijbaan wisselen

En voordat je daadwerkelijk van rijbaan gaat verwisselen je nog even over je schouder kijkt. Zo heb je het tijdens afrijden gedaan. En nu?


Goed afgetselde spiegels voorkomen ongelukken!

Buitenspiegels

Als je de buitenspiegels goed hebt ingesteld kun je rondom de auto kijken. Een correct afgestelde binnenspiegel zorgt voor het beste zicht achter je bolide. Maar hoe stel je alle autospiegels nu zo af dat je 'alles' ziet? We leggen het je uit.

Linker buitenspiegel

Bij een goed ingestelde linker M3 buitenspiegel heb je maximaal zicht linksachter je auto. Zorg dat de buitenspiegel maximaal naar buiten is gedraaid.Zover dat je de uiterste linkerachterkant van je auto niet meer ziet. Vlakke ondergrond Voer dit uit als de auto op een vlakke ondergrond staat.Zorg er voor dat de horizon in voor 3/4 in beeld is. Als het goed is heb je dan nl. het bestezicht vanuit de buitenspiegel.


Linker buitenspiegel instellen.

Dode hoek siuatie

Als je de linkse spiegel niet ver genoeg naar links kunt draaien heb je te maken met een dode hoek situatie. Vr het links afslaan kijkje dan altijd nog eens over je linkerschouder. Slechts een klein gedeelte van je auto is zichtbaar en de horizon neemt teveel beeld in beslag (check de vinger).

Rechter buitenspiegel

Draai de rechter buitenspiegel dusdanig naar recht tot je de rand van je auto blijft zien. Ook hier dient de horizon voor 3/4 zichtbaar te zijn in de spiegel. Dit is de beste positie voor de rechtse spiegel.

 

Rechter binnenspiegel

Binnenspiegel instellen

Ook wel achteruitkijkspiegel genoemd. Plaats je zodat de linkerkant van het achterraam gelijk is met het linkergedeelte van de binnenspiegel. De onderkant van het achterraam valt samen met de onderkant van de binnenspiegel.


Binnenspiegel ok afgesteld: top zicht acher de auto.

Grotere dode hoek

De dode hoek in de rechterspiegel is veel groter dan de in de linkerspiegel. Het is hier dus nog belangrijker over de rechterschouder te kijken bij rijbaan verwisselen, invoegen en afslaan. Als je met een caravan achter de auto rijdt is het helemaal extra opletten, check onze caravanspiegel special maar eens.

Dode hoek 

De dode hoek in een autospiegel is het gebied die een bestuurder vanuit de auto niet kan waarnemen. Met name het gebied naast de auto aan de passagierskant is niet altijd goed te zien bij slecht afgestelde autospiegels. Afslaan Met name bij het afslaan kunnen er dan ongelukken ontstaan. Vooral vrachtwagens hebben een grote dode hoek, veel meer info op: dodehoek.nl.

" Spiegels zijn je ogen rond de auto, zorg dat deze altijd goed ingesteld zijn. "

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Gordels
Autogordel informatie, overzicht van autoriemen en racegordels
Caravanspiegels kopen
Caravanspiegels kopen? Bekijk al onze modellen
Helmen
Auto helm - overzicht van integraal helmen en racehelmen
Life hammer
Veligheids hammer kan je leven redden
Brake alert
Brake Alert - het derde remlicht dat echt laat zien hoe hard je remt
Meer
Alle Veiligheidstips artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Brandblussers Auto brandblusser: een echte life saver!
Euro-codicil Het Euro-codicil: de reddingskaart die levens redt!
Statische auto Schok van je auto? Statische auto voorkom je zo!
webshop keurmerk
   
Verzenden en retouren


Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl