Home Auto styling Bumperlip

Bumperlip: finishing touch voor op de voorbumper

Op het circuit zijn alle gesloten auto's voorzien van een bumperlip om extra snelheid te genereren. Op straat is die aerodynamische functie van minder belang. Het is je natuurlijk vooral om de stijlvolle, onderscheidende look te doen. Hoe werkt een bumperlip precies? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe kun je de voorspoiler het beste monteren? Je leest het hier!

Oorsprong in racerij

Bij een racewagen ziet zo'n bumperlip, in dit geval ook wel (wind)splitter genoemd, er natuurlijk ultravet uit, maar de functionaliteit staat op het circuit toch voorop. De windsplitter draagt bij aan het creëren van voldoende downforce, dat wil zeggen de kracht waarmee de auto tegen het wegdek wordt gedrukt. Door de neerwaartse druk op de voorwielen is het mogelijk harder door de bochten te rijden. 

bumperlip
Bumperlip verlaagd niet alleen optisch: denk om verkeerdrempels!

Niet voor op straat

De circuit variant van de bumperlip is voor het circuit alleen. In verband met de APK-regels mag je er onder geen beding de openbare weg mee op. Strikt verboden. Volgens keuringseis 5.*.48 mag een voertuig geen scherpe onderdelen hebben die schade kunnen opleveren voor andere weggebruikers. Niet voor ieder onderdeel dat aan je auto kan zitten, en scherp kan zijn, is van te voren aan te geven of het zal worden goedgekeurd of afgekeurd. Dat zal tijdens de keuring zelf moeten worden beoordeeld. 


Bumperlip voor op straat

Een circuit bumperlip zal hoe dan ook niet door de APK-keuring komen. Gelukkig bestaan er ook varianten van de bumperlip/bumperspoiler waar je wel gewoon de straat mee op kunt. Twee varianten om precies te zijn. Welke het meest voor jou geschikt is, hangt af van hoeveel geld je wilt uitgeven aan deze stijlvolle toevoeging aan je bolide. De afweging is tevens of je voor echt gaat of voor imitatie. 

bumperspoiler
Een spoilerlip monteer je het best met 2 personen


Straatvariant 1: simpel en goedkoop

Laten we beginnen met de goedkopere optie. Om eerlijk te zijn spelen we een klein beetje vals, omdat het hier in feite niet om een echte bumperlip gaat, maar om een schuimrubberen plakstrip die een overtuigende imitatie geeft van een bumperlip. Grote voordeel is de prijs: deze doe-het-zelf-spoiler is honderden euro's goedkoper dan een echte spoilerlip. 


Makkelijk te monteren

Een tweede voordeel is de simpele montage. In je eentje ben je nog geen tien minuten van je tijd kwijt. Je begint met het goed schoonmaken en ontvetten van de bumper, zodat de lijm straks beter zal hechten. Daarna plak je de strip op de bumper. Let goed op de afstelling en de positionering! Zit alles mooi recht en op de juiste plaats? Tot slot knip je strip op de juiste plek af met een scherpe schaar en de klus zit er alweer op. Je hoeft niet met een boormachine in de weer. Met een extra rol kun je je auto ook van zijspoilers voorzien. Ziet je auto er nog beter uit!

Zo krijg je op een eenvoudige en goedkope manier een subtiele, sportieve look. Onduidelijk is alleen hoelang te strip zal blijven zitten. De lijm zal ongetwijfeld goed zijn, maar de afwezigheid van schroeven zorgt toch voor een lichte onzekerheid. Dat heeft ook een voordeel: als je de voorspoiler niet langer ziet zitten, dan trek je hem er zo weer van af!

Bumperlip windsplitter
Deze windsplitter is verboden op de openbare weg. De scherpe, uitstekende delen kunnen schade en/of letsel veroorzaken bij medeweggebruikers. Bij de APK-keuring kun je het schudden!


Straatvariant 2: een echte racey look

Wanneer je wat meer te besteden hebt, ga je natuurlijk liever voor het echte werk. Aftermarket zijn er voor vrijwel ieder merk en vrijwel ieder type auto voorspoilers verkrijgbaar. Zorg er dus wel voor dat je het juiste type bumperlip aanschaft, anders loop je het gevaar dat hij niet past. 

Een bumperspoiler plaatsen is een geweldige manier om je auto van een sportieve, 'racey' look te voorzien. De bumperlip zorgt namelijk voor een optische verlaging van je auto. Erg stoer. Is je auto al verlaagd? Dan is het even oppassen geblazen, vooral bij verkeersdrempels, parkeergarages en steile op- en afritten. Met voorbumper wordt je auto dan namelijk nog zo'n 2,5 centimeter lager - de kans dat je schade oploopt wanneer je even niet goed oplet, is vrij groot aanwezig. 


Plastic vs. Polyurethaan

We raden het ten zeerste af om een bumperlip van plastic aan te schaffen. Deze veert namelijk niet mee als je ergens tegenaan rijdt, ook al is het maar heel zachtjes. De kans is groot dat de lip direct afbreekt en dat zou toch zonde zijn! Beter is het om te kiezen voor een iets duurdere variant die is gemaakt van flexibel polyurethaan. Dit materiaal kan wel tegen een stootje. Hoef je niet voortdurend bang te zijn dat zelfs het kleinste tikkie onoverkomelijke schade oplevert. 
bumperlip easy-lip
Een schuimrubberen plakstrip: makkelijk monteren met mooi, subtiel resultaat


Overspuiten

Een bumperlip wordt doorgaans in standaard zwart geleverd. Dit maakt hem uitermate geschikt om over te schilderen of over te spuiten. Bedenk goed dat als je dit doet, je wel schade zult oplopen wanneer je ergens tegenaan rijdt: de verf slijt af. Wanneer je de lip zwart laat zal dit echter niet gebeuren. 



Eenvoudige montage

De montage van een echte spoilerlip is natuurlijk iets lastiger dan het aanbrengen van een schuimrubberen strip, maar het is nog altijd een klus die je makkelijk zelf op je kunt nemen dankzij de handige montagekit die wordt meegeleverd. Idealiter echter heb je iemand bij je die je kan helpen de bumperlip goed uit te lijnen. Volg nu de volgende stappen:

1. Krik de voorkant van de auto omhoog zodat je goed de ruimte hebt om aan het werk te gaan.


2. Boor gaten voor in de oorspronkelijke spoiler. Op deze manier wordt het straks makkelijker om de nieuwe bumperlip vast te schroeven. Let goed op waar je de gaten boort! De gaten moeten naadloos aansluiten op de schroefgaten van de nieuwe spoiler. 

3. De meeste bumperspoilers hebben voorgeboorde gaten en worden geleverd inclusief een zet schroeven. Draai de schroeven alvast tot in ongeveer de helft in de gaten. 

4. Nu volgt het lastigste gedeelte: het plaatsen van de spoiler. Hij moet goed recht zitten. Tip: kijk niet van voren naar de bumperlip, maar kijk naar de uiteinden: zitten die allebei aan beide kanten van de auto op dezelfde positie? 

5. Nu is het handig als je een assistent hebt die de bumperlip voor je op zijn plaats kan houden, terwijl jij met een philips schroevendraaier de schroeven vastdraait. Werk van buiten naar binnen. Doe de middelste als laatste wanneer je zeker weet dat de uiteinden op de juiste plaats zijn gemonteerd. Zorg ervoor dat iedere schroef stevig vastzit en klaar is kees! 


Lijmen?

Eventueel kun je voor extra stevigheid te zorgen door lijm te gebruiken als toevoeging bij de schroeven. Alleen lijmen is echter nooit een goed idee. De spoiler moet immers wel tegen een stootje kunnen. Met alleen lijm kan de spoiler al los komen wanneer je alleen maar tegen een stoepje aan rijdt. Ga dus altijd voor vastschroeven! 
"Heel belangrijk: zorg dat de bumperlip stevig vast zit! Enige goede montage methode is middels schroeven"


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Ramen tinten
Ramen tinten - overzicht van raamfolie en tintfolie mogelijkheden
Carbonfolie/looks
Carbon look auto interieur - dashboard, autospiegels een carbon-desgin geven
Stickers/emblemen
Autostickers - overzicht van raamstickers en autostickers
Claxon en luchthoorn
Claxon upgrade? Een luchthoorn iets voor je?
Auto spiegels
Auto spiegels - overzicht van auto spiegels en sportspiegels
Meer
Alle Auto styling artikelen lees je hier

Ook leuk
Booskijkers Booskijkers op koplampen monteren
Ruitenwisser spoiler Een ruitenwisser spoiler voor optimaal ruitcontact
Motorkaphaken Motorkaphaken op de motorkap: praktisch & handig
Sidebars Stootbalken beschermen je auto en staan stoer!
Cupwings Cupwings geven je voorbumper een raceauto uiterlijk

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl