Home Interieur styling Claxon en luchthoorn

Claxon en luchthoorn, wat mag er nu wel en niet?

Met een claxon en luchthoorn kan je natuurlijk veel mensen de stuipen op het lijf jagen. En dat is soms ook weleens erg verleidelijk. Zeker als je voor de zoveelste keer wordt afgesneden of te maken hebt met een vervelende bumperklever. Met een luchthoorn zal diegene dat niet snel weer flikken. Maar is dit wel zo handig? Onnodig claxonneren kan je erg duur komen te staan. Lees hier alles over de vereisten waar je claxon en luchthoorn aan moeten voldoen.

Claxon en luchthoorn

Zoals je begrijpt ben je verplicht om in je auto een claxon te hebben. Hiermee kan je in noodsituaties iemand anders waarschuwen. Er zijn natuurlijk ook nog wel heel wat andere keren dat je maar wat graag je claxon zou willen gebruiken, daar zullen we zo meteen dieper op ingaan. Een claxon bedien je over het algemeen door op het middelste gedeelte van je stuur te drukken. Het is dus aangesloten op je accu en maakt gebruik van elektriciteit. Een luchthoorn is een wat zwaarder middel om een signaal af te geven en werkt op een heel andere manier: met behulp van de pneumatiek. Dat wil zeggen met behulp van samengeperste lucht of bepaalde gassen die door de hoorn wordt geblazen. 
luchthoorn
Een typisch voorbeeld van een luchthoorn

Het aantal decibel

Op het internet zijn er diverse fora te vinden waar ook vele eigenaars van een luchthoorn zich afvragen hoe hard die toeter wel niet mag zijn. Het vreemde is dat hier helemaal niets over terug te vinden is in de wet of bij de politie. De Europese Unie heeft wel een richtlijn opgesteld waaruit blijkt dat een claxon minimaal 93 decibel moet zijn en maximaal 108 decibel. Dat zijn dus flinke cijfers. Niet gek, met al dat verkeer om je heen moet je jezelf wel verstaanbaar kunnen maken. Een claxon moet overigens zelfs na 50000 toeteren nog steeds kunnen werken.
    


De wetgeving

Er zijn vast een hele hoop situaties die je kunt bedenken om eens lekker ongegeneerd te claxonneren. Maar pas op, dan ben je strafbaar! Dus of je het nou om een van de volgende redenen doet:


• Ter begroeting van een bekende of ter afscheid van een bezoekje;
• Om die vervelende coureur voor je op zijn plek te zetten;
• Of om te vieren dat Nederland weer een geweldige sportprestatie heeft behaald;


Het is scherp af te raden om in dit soort gevallen je luchthoorn te gebruiken. Dit kan je trouwens teruglezen in artikel 28 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.


De apk keuring

Op de checklist van de jaarlijkse keuring staat ook het controleren van je claxon en luchthoorn. De keurmeester zal allereerst kijken of de claxon goed werkt en vervolgens luisteren of de toon eentonig is. Een meertonige claxon is namelijk ook al verboden. Wel mag je claxon tweetonig zijn, maar die tonen moeten gelijktijdig worden afgespeeld. Twee opeenvolgende tonen zal dus niet mogen want dan begint het al aardig te lijken op een melodie. Je zou dus wel twee verschillende claxons kunnen monteren met elk een andere toonhoogte.


Meertonige hoorns

Als particulier mag je geen meertonige hoorns hebben aangesloten in je voertuig. Een Dukes of Hazzard, Tour de France of brandweeralarm kan je daarom beter aan je fiets hangen. Of je monteert ze wel gewoon en gebruikt ze alleen tijdens het racen of toeren.Toch zijn de voorrangsvoertuigen wel uitgevoerd met meertonige hoorns. Hier vallen de politie, ambulance en brandweerclaxons uiteraard onder. Hierdoor kunnen ze bij noodgevallen te kennen geven dat ze er langs willen. Deze hoorns zijn op verschillende manieren instelbaar zodat ze bij kruisingen sneller kunnen loeien dan op rechte stukken wegen. Deze sirenes behalen decibels die er niet om liegen: tussen de 100 en 110 dB.    

meertonige-luchthoorn
Dit kan dus echt niet!

De boete

Een van de grootste ergernissen is toch wel onnodig toeteren in het openbaar. Dit blijkt elke keer weer uit de vele enquêtes onder auto eigenaren. Het centraal justitieel incassobureau vond dit blijkbaar een goede reden om in januari 2011 de toch al hoge boete van 180 euro te verdubbelen. Word je dus gepakt, dan kan je een boete van 360 euro verwachten!    

Montage luchthoorn

Wil je graag een luchthoorn monteren? Zorg er dan dus voor dat het een eentonige is. Bij elke luchthoorn wordt een installatie instructie geleverd. In een notendop zal je:

1. De voedingsdraden uit de bestaande claxon moeten halen.
2. Deze draden aansluiten op de luchtcompressor.
3.De luchthoorns met de bijgeleverde slangetjes aan de compressor moeten aansluiten.


Relais

Je kunt ook de oude draden inzetten om de 12V relais aan te sturen. Vervolgens maak je een + van de accu richting de zekering. En van de autozekering naar het relais, vervolgens van het relais naar de luchthoorn. Er zijn zekeringen die je eenvoudig tussen de draden kunt plaatsen. Plaats deze niet verder dan 30 cm van de accu.
" Tip: monteer de compressor altijd met RVS slangenklemmen. Dan zit de compressor echt goed vast, bij het toeteren vibreert de compressor nl. "

Massa auto

Zorg er daarna voor dat er vanaf de claxon naar de massa van de auto een draadje wordt getrokken. Waarom een relais vraag je? Als er een hele zware luchthoornset gemonteerd gaat worden kunnen de smalle electriciteitsdraadjes het vermogen vaak niet meer aan. Dit kan tot een storing leiden. Om dit te voorkomen kan je beter een wat dikkere stroomkabel gaan gebruiken. Met behulp van een relais is er dan tevens voldoende stroom beschikbaar zodat je luchthoorn geen vertraging geeft als hem aan wilt zetten. Op zoek naar een luchthoorn? Stebel is een bekend luchthoorn merk.

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Carbonfolie/looks
Carbon look auto interieur - dashboard, autospiegels een carbon-desgin geven
Dashboard styling
Dashboard informatie, overzicht van tuning van dashboards
Sportsturen
Sportsturen - overzicht van racesturen en sportsturen
Middenarmsteun
Middenarmsteun - middenarmsteun en armsteun voor in de auto
Autohoezen/matten
Auto matten informatie, overzicht van automatten interieur tuning
Meer
Alle Interieur styling artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Raamslinger Met stijl je ramen openen via schromen raamslingers
I-pod in auto Geniet nu ook van je Ipod in de auto!
Gordelhoes Gordelhoes voorkomt schuren van gordel in de nek
Kofferbakmat 9 redenen waarom een kofferbakmat onmisbaar is
Autohoezen/matten Automatten in je auto: snelle styling, lees deze tips

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl