Home Motor Tuning Turbo olie

Turbo olie additief: voorkom turboschade via olie

Auto's met een turbocompressor produceren op een efficiënte wijze vermogen. Aangename bijkomstigheid is dat deze motoren eenvoudig verder opgevoerd kunnen worden. Turbocompressoren hebben specifieke smeer aandachtspunten. Het koelen van de turbo is een onderschat probleem.


Turbo olie

De turbocompressor ontleent zijn vermogen aan de stroming van uitlaatgas van een motor; een mengsel van uiterst hete gassen die boven de 800°C kunnen komen!

Turbo temperatuur

Onder normale rij omstandigheden zijn de olietemperaturen in de turbo 1.5 tot 2 maal zo hoog als de temperatuur van de olie in de carterpan Maar dit is niet het grootste probleem. Na het afzetten van de motor blijft de temperatuur van de turbo erg hoog. En dat kan problemen geven.

turbo olie
Olie naar de turbo is van cruciaal belang.

 

Olie naar turbo

Na het uitzetten van de motor zal er geen olie naar de turbo gepompt worden. De olie zorgt voor koeling en smering.

Turbo schade

Hierdoor kan de olie gaan koken. Gevolg is dat de wrijving van de draaiende delen kritisch wordt. Het koken van de olie zorgt dat de olie verbrandt en dat olieresten verstoppingen kunnen veroorzaken.

Vastloper turbocompressor

Op den duur kan het tekort aan smering en de hoge wrijving het vastlopen van de turbo tot gevolg hebben. Ook als je volgens voorschriften van de fabrikant, een motor met turbocompressor steeds 20 tot 30 seconden stationair laat draaien, voordat men de motor afzet, worden toch nog olietemperaturen van 200°C. bereikt. Een turbotimer laat de motor lopen nadat je het contact het uitgezet. Hiermee minimaliseer je de kans op motorschade na sportief rijden.

Deze extra hitte breekt motorolie af. Dit lan leiden tot lak- en hars(gom)vorming over de gehele motor, en tot verkorting van de levensduur van smeerolie. Als gevolg van oxidatie.

Voorkom turboproblemen

Hoe voorkom je turboschade?
• Zorg voldoende smering. Peil met regelmaat of er voldoende olie in het carter zit.
• Gebruik een goede kwaliteit motorolie
• Gebruik de juiste motorolie
• Vervang tijdig de motorolie
• Gebruik tussen 2 olieverversingen in een olietoevoeging om de reinigende werking van motorolie weer op peil te brengen.

turbo hitte
Een turbo kan extreem heet worden.Zet na sportief

 

Werking motorolie

Na verloop van tijd neem de reinigende werking van motorolie af. Olie onderhoudsintervallen van circa 30.000 km kan voor een automotor voldoende zijn.

Voor de turbo is dat een ander verhaal. Daar de reinigende werking afneemt bestaat de kans dat het vuil niet meer wordt afgevoerd. Hierdoor kunnen er ophopingen ontstaan.

Idealiter voeg je tussen 2 olieverversingen de additieven toe. Dus naast het motorolie bijvullen, voeg je het additief toe. Bescherm je turbo maximaal!

Zo heet kan een turbo worden.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Dubbele uitlaat Sportieve uitlaatpijp; dubbele uitlaten!
Chiptuning Chiptuning, flash tuning en powerbox tuning
Differentieel Differentieel: verdeling van vermogen over wielen
Uitlaat hitte isolatie Uitlaat isolatie: goede uitlaatgas flow = meer pk's
Lachgas tuning Lachgas / NOS injectie kits, 200 pk extra via een knop

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl