Home Motor Tuning Boostcontroller

Via een Boostcontroller zelf turbodruk regelen

Met een boostcontroller in je auto kan zelf altijd je turbodruk regelen. Het is een beetje zoals 'Knight Riders' turboboost! Er zijn electronische boost controllers en mechaninosche boost controllers. we leggen de voor,- en nadelen uit.

Boost-controller functie

Als er een turbo in je auto zit heb je vast wel eens gehoord van turbodruk. Bij sommige auto's zit er fabrieks af een turbodrukmeter in. Echter bij de meeste is dat niet zo, het is in tuningscene een vaak geziene upgrade.

Mechanisch/electronisch

Er zijn twee soorten een mechanische boostcontroller (goedkoop) en een electronische boostcontroller (duur). Maar vele malen nauwkeuriger en dus beter!

Turbodruk meter Apexi
mechanische drukregelaar en electronische van Apexi.

Boostcontroller

No nonsense turbodruk-verhoger. Na het installeren stel je de turbodruk in door aan het wieltje te draaien.

Het is wel zaak een tuning meterset in te bouwen. Dit gaat via metersethouders als zekerheid in te bouwen, je wilt immers zien hoeveel extra druk je 'erbij draait'

Apexi AVC-R

De meest bekende electrische variant is de AVC-R van Apexi. De AVC-R is een multifuntionele LED meter. Data kan worden weergegeven via cijfers of traditionele tellers.

Boost instellingen Apexi

1) RPM based boost
2) duty cycle control
3) scramble boost
4) self learning mode
5) real-time replay
6) peak/hold functie

laat de AVC-R afstellen door een kenner. Als je zelf genoeg kennis/ervaring hebt, prima. Dan ken je ook de gevolgen van een fout afgestelde AVC-R...

Apexi AVC-R Boost controller
Apexi AVC-R gemonteerd. Daar onder een turbotimer!

Turbodruk en Waste gate

Om de turbodruk niet te ver op te laten lopen is er op elke turbo een waste gate aanwezig.

 Als de waste gate opent daalt de turbodruk en wordt het vermogen gereduceert. Standaard is de druk waarop de waste gate opent voorzichtig ingesteld.  

Om meer turbodruk te realiseren is het noodzakelijk dat de waste gate langer gesloten blijft. Een boost controller zorgt er voor dat op gecontroleerde wijze de wastegate langer gesloten blijft.

Zusje van de turbodrukregelaar is de turbotimer. Een turbotimer zorgt automatisch voor een optimale koeling van de turbo.

Waste gate vs. dumpvalve

Een dump-valve, of blowoff-valve voert overdruk uit het systeem als je van het gas gaat. Als het gas dicht gaat zal dit terug naar de turbo gaan. Gevolg is dat deze dan abrupt stil komt te staan. Een Dumpvalve 'dumpt' de inlaat-lucht, waardoor er geen druk meer wordt opgebouwd.

De turbo kan gewoon blijven draaien. Sommige turbo's draaien dik 60.000 toeren, als deze dan opeens stil komt te staan is dat niet optimaal. Van de blowoff-valve komt het karakteristieke 'PHHSST..' geluid als je van je gas af gaat, bij schakelen bijv. Meer info over Apexi meters.

Boostcontroller geeft je de mogelijkheid de turbodruk aan te passen



Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Dubbele uitlaat Sportieve uitlaatpijp; dubbele uitlaten!
Downpipe Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat
Oliekoeler Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Wastegate Wastegate voorkomt dat turbodruk te hoog wordt
Short shift Via short shifter sneller en strakker schakelen!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl