Home Blog

Archief voor 'Motorblok'

Winterbanden huren: handig en superveilig!

Gepost op 19-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Winterbanden en sneeuwkettingen zorgen ervoor dat je je auto beter onder controle hebt bij winterse omstandigheden. In de winter heb je te maken met lage temperaturen, een nat en vies wegdek, gladheid en onvoorspelbare situaties op de wegen. Te duur? Huur dan winterbanden!


Winterbanden

Winterbanden huren heeft veel voordelen: het is een misverstand dat deze banden alleen nut hebben bij het rijden op sneeuw en ijs. 

Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en een ander en dieper profiel waardoor regen, sneeuw en vuil veel beter afgevoerd worden.

Hierdoor ontstaat veel meer grip op natte, koude, besneeuwde en gladde wegen. Dat betekent een kortere remafstand, een goede wegligging en betere rijeigenschappen.

Tegenwoordig hebben winterbanden bijna geen nadelen meer: ze zijn geluidsarm en je kunt er wel 240 kilometer per uur op rijden.


Profieltje he? Dit is een goede winterband!

IJskoud probleem: autodeur bevroren. En dan?

Gepost op 05-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een vastgevroren autodeur komt altijd op het verkeerde moment. Wat moet je doen als je autodeur bevroren is en wat moet je absoluut laten? En belangrijker: kun je een vastgevroren autodeur eigenlijk voorkomen? Heel gemakkelijk: met een spray of rubberstick!

Autodeur bevroren


Nietsvermoedend wandel je 's ochtends naar je auto. Je steekt de sleutel in het autoslot en draait. Klik! Maar waarom krijg je dat portier nu niet open? Oké, het is koud buiten. Maar jij moet gewoon naar je werk! Het is nu verleidelijk om hard aan de deurhandel te trekken of een bak met heet water over de deur te kiepen. Niet doen! Voorkomen is beter dan genezen. Op deze pagina leggen we je uit hoe je het beste te werk kunt gaan en welke producten je daarvoor gebruikt.

Een bevroren autodeur komt altijd ongelegen...

Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je auto is volgepakt, de radio staat aan en je humeur is net zo zonnig als het weer. Maar dan slaat het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Het kan iedereen overkomen,  maar helaas treft dit lot vaak de vakantieganger die onderweg is naar zijn vakantiebestemming. Hoe dan ook: oververhitting van je motor komt áltijd ongelegen. Bovendien kan onjuist handelen je motor flink beschadigen. Wat kun je doen en wat moet je absoluut laten?

oververhitte motor = stoppen

Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.

Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap…


Oververhitte motor = direct auto aan de kant!

Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Continue wil je de performance van je auto verbeteren. Vaak gaat echter het ene ten koste van het ander. Meer vermogen, gevolg: meer verbruik en onderhoud. Maak kennis met de Cyclone. Na het plaatsen van de Cyclone treedt er een veel efficiëntere luchtstroom naar de motor toe. En dat heeft wel hééél aangename voordelen!

Nader bekeken

Doordat de Cyclone lucht laat wervelen bereik je een optimale vermenging van de lucht en brandstof. Gevolg is dat je een beter mengsel hebt. Dit mengsel 'tolt' nog als het gecomprimeerd is. Als het dan ontbrandt, neemt het de niet-ontbrande mengsel mee in de verbranding. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt. Bij een standaard luchtbuis staat het mensgel, na gecomprimeerd te zijn, vrijwel stil.


Cyclone gemonteerd in het luchtinlaat systeem.

Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!

Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een carterfilter zorgen ervoor dat vervuilde olie en water vanuit het motorblok afgevoerd kunnen worden. Als je geen carter ontluchtings filter hebt zal dit in het motorblok blijven of via het luchtfilter de motor verlaten.

Carterfilter uit racerij

Zoals bij zo veel tunings materiaal komt deze ook uit de racerij. Doordat je motor warm wordt gaan motorolie en gassen zichzelf afscheiden.

Als de carter geen ontluchting zou hebben knallen al je keerringen uit met motorblok. De druk wordt simpelweg te groot.

Voordelen Carterfilter

1) minder hete lucht in het inlaatsysteem
2) geen olieresten blijven in het blok achter.


Carter filters: ziet er fraai uit en het helpt ook (een beetje).

Anti lag systeem : vlammen en knallen uit de uitlaat !

Gepost op 25-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Vol gas op het grindparkoers richting de flauwe bocht, gas los, gevolgd door knallen en vlammen uit de uitlaat. Driftend door de bocht, met het gas er gelijk vol weer, richting de finish van de rallywedstrijd. Die knallen en vlammen zijn bijproducten van een ALS (Anti Lag System). Dit systeem, ook wel bekend als bang-bang, zorgt voor een optimale gasrespons bij race en rallyauto's met turbo's.
Turbopower is de toekomst

Veel sportieve auto's beschikken over een turbo, waardoor de vraag rijst of zo'n Anti Lag System niet iets voor jouw auto op straat, circuit of rallyparkoers is. Eerst maar even over de turbo hebben! Steeds vaker worden nieuwe automodellen voorzien van een turbo motorblok. Dit komt met name door emissie eisen. Een Turbo (TURbine BOosting) werkt
in de basis als volgt: uitlaatgassen drijven een schoepenwiel aan.


Anti lag zorgt voor knallen en vlammen bij het op toeren brengen van de motor.

Chiptuning, flash tuning en powerbox tuning

Gepost op 24-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Chiptuning wat is dat eigenlijk? en wat brengt dat met zich mee? De meeste motoren in moderne auto's worden door een computer aangestuurd. Deze regelt continu bijvoorbeeld de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip.

Chiptuning

Bij chiptuning worden de programma's (software) geoptimaliseerd aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) dat motormanagement vormt.

OBD-tuning

OBD tuning is het herprogrammeren van het motorstuurprogramma via de diagnose-aansluiting. Hiermee kunnen veel parameters in de sturing gewijzigd worden. En zijn zelfs de lastigste motoren goed aan te passen.


Zuiniger, meer PK, meer koppel via chiptuning.
Motor tuning en mechanische tuning: pak pk's!
Gepost op 22-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Het moderne autoverkeer stelt hoge eisen aan een motor. Er zijn zowel fikse prestaties als ook een acceptabel brandstofverbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen gewenst.

Het motor management systeem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld.Via chiptuning pak je in 1x veel pk's!

Bij motor tuning worden de parameters opnieuw afgesteld, maar dan meer ideaal.


Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!
Gepost op 19-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van. Een intercooler is relatief eenvoudig te monteren en is bovendien betaalbaar, maar maakt toch behoorlijk wat verschil!

Hoe werkt een interkoeler?

Hoe werkt zo'n interkoeler nou eigenlijk en wat is het nut ervan? Een turbomotor zuigt lucht aan naar de turbo in plaats van direct richting de motor zoals dat bij een atmosferische motor het geval is. De turbo perst de lucht samen, waardoor hij meer zuurstof richting de motor  kan brengen. Doordat de lucht gecomprimeerd wordt, wordt hij warmer, terwijl een motor juist
beter presteert als de lucht koud is.


De 'front mount intercooler' is het populairst
Bougies voor in auto's, hoe kouder hoe beter!
Gepost op 18-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een van de belangrijkste onderdelen van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor met benzine of gas als brandstof is de bougie.


Bougie lezen?


Bougies lezen is een goede gewoonte om aan te leren. De bougie kan namelijk het volgende over de auto motor vertellen, olie verbruik, temperatuur, ontsteking (de timing en werking van deze) en brandstof verbruik. 

De aanslag op een bougie zegt een hoop of de motor daadwerkelijk 'soepel' loopt. Roetneerslag is wat je niet wilt zien op een bougie...Wij geven je op deze pagina wat tips.


Bij het betere tuningswerk zijn 'koudere' bougies noodzakelijk.
Green Storm luchtfilter: beste koeling, meeste pk's
Gepost op 18-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Montage van een open luchtfilter heeft vele sportieve voordelen. Nadeel van open luchtfilters is dat deze warme lucht uit het motorcompartiment aanzuigt. Gevolg is dat er vermogensverlies optreedt. Een Green Storm luchtfilter heeft dit nadeel niet!

Voordeel Green Twister Storm

In plaats van slechts gedeeltelijke afscherming gaat de Green Twister een stap verder. De naam vermoed dat er een propeller in verwerkt zit maar dat is niet zo. B ijkomend voordeel is dat de er minder er kans op vervuiling van het filter bestaat. Bij een 'vrije' openluchtfilter, zie plaatje hier boven, kan er viezigheid, vet en olie op het filter komen. Ook hier heeft de Storm Green Filter geen last van.


Rechtstreeks op de lucht ingang: efficiëntere koude luchttoevoer is er niet!
Krukas poelie vervangen levert dik 10 pk op!
Gepost op 19-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Gewichtsverminderning is essentieel om de beste performance uit je auto te halen. Wist je dat bijv. stuurbekrachtiging, airconditioning en dynamo redelijk wat van het aanwezige vermogen opsnoepen? Door een poelie upgrade voorkom je dat veel paardekrachten verloren gaan.


Lichtere Poelie

Het monteren van een sport poelie te monteren heeft twee voordelen.

Gewichtsbesparing

De fabrieks af poelie is zeker 3 a 4 kilo zwaarder dan een sport poelie. En als je aan het tunen bent is elke kilo er een.

Betere motorrespons

Deze gewichtsbesparing maak je je auto in feite 50kg lichter. Dit beweert poeli specialst Perrin.


Lichtere poelie: ondergeschoven kindje, absolute aanrader!
Race koppeling geeft vermogen beter over
Gepost op 18-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Als je wat kleine aanpassingen aan je auto maakt, bijv. een ander open luchtfilter of een open uitlaat hoef je natuurlijk geen koppeling upgrade te doen. Ga je serieus tunen, turbo upgrade, andere intercooler is een racekoppeling zeker een overweging waard. Koppeling slipt na motortuning? Dan is dit het lezen waard...

Race koppeling

Een koppelingset bestaat uit een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.

Als je flinke pk verhogingen gaat realiseren krijg de standaard koppeling er extra van langs. Een race koppeling is dan de oplossing.

Idealiter laat je de koppeling zo weinig mogelijk slippen. Dit versnelt het slijtageproces van de koppeling. Dus koppeling liefst in 1x snel laten opkomen!


Sportkoppeling voor probleemloze vermogens overdracht.
Inductie kit: meer performance & mooi geluid!
Gepost op 15-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een van de populairste after market upgrades is een sportluchtfilter. Makkelijk te monteren zonder dat er overige aanpassingen aan de motor noodzakelijk zijn. Het Broertje van een openlucht-filter is de inductie kit en die heeft nog weer een groot voordeel, welke dat is lees je hier!

Inductie kit 

De woord 'kit' zegt het al eigenlijk. Het is een complete kit: luchtfilter, slangklemmen, bouten en schroeven en de airbox.

Airbox

Bij een openluchtfilter (wat ook al een goede upgrade is) zit deze airbox niet. Hier lees je de eigenschappen van een openlucht-filter.


Maximale luchttoevoer, let ook op de veerpootbrug, goed werk
Via short shifter sneller en strakker schakelen!
Gepost op 15-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een short shift, of short shifter, je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het precies? Heel in het kort gaat het om een schakelsysteem waarbij de afstand tussen de verschillende versnellingen een stuk korter is dan bij 'normale' systemen, waardoor je sneller en nauwkeuriger kunt schakelen. Dit scheelt tijd en verhoogt de prestaties van je auto. Het monteren van een short shift systeem is niet moeilijk, lees maar! 

Short shifters

Het beoogde effect van een short shifter is een verkleining van de afstand die je hand moet afleggen om van de ene versnelling naar de andere te schakelen. Op deze manier ben je minder tijd kwijt aan het schakelen, voorkom je dus tijdverspilling, en verhoog je de prestaties van je auto. Bovendien wordt speling in het schakelsysteem geëlimineerd waardoor je de volgende versnelling preciezer kunt raken. Een short shift verbetert zo niet alleen de prestaties, maar zorgt ook voor een betere voeling met je auto, doordat het schakelen directer en strakker verloopt.


40% kortere schakelafstand,sportiever schakelen!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl