Home Blog

Rembekrachtiger: versterkt 3 a 4 keer de remdruk

Gepost op 02-02-2012 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Het remsysteem van een auto bestaat uit circa 11 aspecten. Hier lees je alles over autoremmen. We zoomen nu verder in op de rembekrachtiger. Wat, en vooral hoe werkt het rembekrachtiging systeem van een auto?

Rembekrachtiger 

Na een kijkje onder de motorkap vind je de rembekrachtiger snel. Het is het zwarte ronde geval dat aan het einde van het motorblok.

Via een stang staat deze in verbinding met het rempedaal. Rem bekrachtigers zijn aan het schutbord gemonteerd. Het schutbord is de afscherming tussen het motorcompartiment en de binnenkant van de auto. Zonder rembekrachtiging wordt remmen loodzwaar!


Zonder rembekrachtiger wordt remmen ondoenlijk.

Trommelremmen verven, race look voor weinig €'s!

Gepost op 02-02-2012 door Mart in Remmen, Remmen verfraaien

Vooral kleinere 'bommetjes opwielen' zijn vaak uitgevoerd met een trommelremsysteem op de achterwielen. De voorwielen worden wel geremd door schijfremmen. Van die roestige trommelrem wordt je niet vrolijk, dus ga je de trommel verven. Met onze tips gaat dat helemaal goed komen!


Trommelremmen verven

Vaak zien de trommels er na verloop van tijd grijs en grouw uit. Zonde, met een likje verf maak je er zo wat mooi's van!
Bij trommels is gelukkig geen demontage nodig. Krik de achterkant op, zet er assteunen onder en haal de wielen eraf Ga nu aan de slag met de staalborstel en schuurpapier (om het oppervlak glad te krijgen). Spuit daarna de remmenreiniger op en wrijf alles goed schoon.


 


Trommelrem verven wordt vaak niet gedaan: jammer!

Auto pakkingen: belangrijk afdichtings materiaal!

Gepost op 02-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Pakkingen worden gebruikt om twee delen goed op elkaar aan te laten sluiten. Auto's zijn voorzien van diverse pakkingen. Op deze manier kan er geen olie of uitlaatgassen ontsnappen. Er zijn inlaatpakkingen, carterpan pakkingen, oliepakkingen en uitlaatpakkingen. Er zijn twee typen pakkingen, laten we deze eens nader bekijken!

Auto pakkingen

Het is van belang dat een pakking zich goed aanpast aan de delen die afgedicht dienen te worden. Nadat de delen strak op elkaar aangesloten zijn zal een pakking gaan meewerken en de juiste vorm aannemen. Meest bekende variant is wellicht de uitlaatpakking en turbopakking. Door de pakking ontstaat een goede afdichting. 

Pakkingen bestaan er in twee soorten, vloeibare ,- en vaste pakkingen. Met ieder zijn voor,- en nadelen. Laten we deze eens bekijken.


Vaste pakking: juist aanbrengen voorkomt veel ellende.

Hitteschilden zorgt voor koelere motorruimte

Gepost op 01-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Je auto motor presteert het beste in een zo koel mogelijke omgeving. in het kort: koude lucht bevat meer zuurstof, meer zuurstof betekent betere/snellere verbranding in de motor. Gevolg is meer pk. Het is slim op een hitteschild te plaatsen. Dus pak die pk's via deze hitteschilden tips.

Auto hitteschild

Vaak wordt de katalysator voorzien van een hitteschild. Deze heeft niet een performance beperkende werking. je cat kan bizar heet worden. Ook het spruitstuk wordt vaak voorzien van bescherming.

Als jij dan een keer je auto in wat langer droog gras zet kan het zo zijn dat je later bij een uitgebrand autowrak komt.


Hitteschildvoor het spruitstuk. Functioneel en mooi tegelijk.

Lachgas / NOS injectie kits, 200 pk extra via een knop

Gepost op 01-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Er doen een heleboel verhalen de ronde over lachgas; het zou brandbaar zijn, een fles zou ieder moment kunnen exploderen en als je het meer dan 2x gebruikt kun je de motor vervangen.


Bizarre vermogenswinst


Deze verhalen zijn meestal afkomstig van mensen die net zo veel ervaring met lachgas hebben als jij en ik met ruimtereizen. Feit is dat lachgas is opgebouwd uit zuurstof en stikstof en zonder nu heel technisch te worden zorgt deze extra zuurstof ervoor dat er meer brandstof verbrand kan worden hetgeen extra vermogen oplevert.


Bandenspanningstabel: alle spanningen op één tabel

Gepost op 01-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Via de bandenspanningtabel zoek je de juiste spanning op voor je automerk en type. De meest voorkomende autobanden staat op de tabel. Banden kun je op spanning brengen via een lucht unit op het pompstation. Banden op de juiste spanning hebben én houden is van groot belang.

Bandenspanningstabel

Op de bandenspanning tabel van de grotere banden producenten lees je hoeveel lucht er in jouw autobanden moet. Dit is overigens een adviestabel. Maar je kunt deze prima gebruiken. Check voor de zekerheid ook de adviesspanning die je automerk voorschrijft. I.p. is deze leidend.

Informatie op tabel

Je zult automerk en type, bandenmaat (verschillende breedtes en velgomvang) kunnen aflezen. Ook de spanning (bar) voor normaal gebruik voor de voor,- en achterwielen. En de spanning voor de voor,- en achterwielen tijdens volbelast.


Bandenspanningstabel bij benzinepomp: kies de juiste spanning.

Check de leeftijd van je autobanden eens!

Gepost op 01-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil: de leeftijd van autobanden. Ongeacht of deze bijv. weinig kilometers onder je auto hebben gezeten. Een autoband heeft niet het eeuwige leven. Je kunt wél een versneld verouderingsproces tegen gaan.


Leeftijd banden 


De leeftijd van je autobanden kun je aflezen van de DOT-code. DOT staat voor 'Department of Transportation'. 

Dit is een Amerikaanse overheids instantie. Dit staat op de 'wang' oftewel zijkant van iedere autoband.

De band voldoet dan aan de eisen die door het American Department of Transportation worden gesteld. Dit is een internationaal erkend keurmerk.


Rijdt niet te lang door met een uitgedroogde autoband.

Motorkaphaken op de motorkap: praktisch & handig

Gepost op 01-02-2012 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Als autosportliefhebber herken je ze meteen; motorkaphaken. Een motorkaphaak maakt het mogelijk de motorkap snel en verzekerd af te sluiten. Met 200 km/h een openslaande motorkap is natuurlijk geen optie. Voor jou op straat geeft het net die extra rally look!


Bonnet pins

Worden ze ook wel genoemd. Een motorkaphaak heeft een aantal varianten:

Ruberen motorkaphaken

De sluitingen zijn van een elastisch rubber. Voordeel: Gemakkelijk in het gebruik. Nadelen zijn dat deze nogal groot zijn. Op termijn is het mogelijk dat de metalen delen gaan snijden in het rubber.


Motorkaphaak, bekend van rally en autorace
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl