Home Blog

Cupwings geven je voorbumper een raceauto uiterlijk

Gepost op 14-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Op het circuit zijn ze al veelvuldig gemonteerd op de voorbumpers; zgn.'cupwings'. De naam zegt het al, deze zijn afkomstig uit de cup raceklassen. Denk aan Renault Clio en De Seat Ibiza cupmerken. Maar deze mini vleugels staan ook niet verkeerd op de 'gewone straatauto'.


Cupwings

Als je je orginele voorbumper een extra sportlook wilt geven, dat ook nog eens optische je auto verlaagd is dit je kans. Voor enkele tientjes heb je ze al.

Downforce

Verwacht geen merkbare verbetering in de wegligging. Het is puur een upgrade van je voorkant van je auto. Het ziet er gewoon goed uit.


Cupwings goed voor 'racy' looks, denk om de drempels!

Lucht inlaat, bruut en functioneel voor op de auto

Gepost op 14-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Een luchtinlaat zijn er vaak in universele maten. Universele polyester luchtinlaat voor montage in of op de motorkap is zo gemonteerd. Vaak Inclusief kunstof race-gaas.

Lucht inlaten auto

Als je iets compleet anders wilt dan de standaardmotorkap! Dat kan ook via een dikke bodykit. Ideaal om ook meer lucht naar je K&N sportfilter sturen! Maar een goed begin is een luchthapper!

Bumperinlaat

Bonrath bumper luchtinlaat, exclusief luchtslang passend op de VW Polo 4 9/94>. De doorsnede van een bumper luchtinlaat is ca. 60 mm. Met een kachel slang van deze diameter maak jij je eigen dynamic set. Lichtmetalen velgen erbij, veerpootbrug voor de stijfheid een dumpvalve voor de rallysound en je bent al een heel eind onderweg.


Roetfilter op diesel auto, goed voor de natuur

Gepost op 13-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een roetfilter is een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar roetdeeltjes tegenhoudt. De roetdeeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de porieën van het filtermateriaal.

Het is hetzelfde principe als de werking van een open luchtfilter

De poreuze wand zit een in een metale omhulsel en kan relatief eenvoudig onder de uitlaat worden gemonteerd. De roetproductie bij dieselvoertuigen is dusdanig groot dat een filter in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders verstopt het.


Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties én looks
Gepost op 13-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen

Er bestaan verschillende soorten wielbouten of wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen. Ons advies is altijd om lichtgewicht wielbouten te monteren. Gewichtsbesparing zo dicht mogelijk bij de aandrijving is nl. van groot belang voor de performance. We leggen uit waarom!

Gewicht wielbouten

Gewichtsbesparing is cruciaal in de racewereld, maar ook op de openbare weg kun je er vruchten van plukken. Vele overbodige  onsjes zorgen voor gewichtstoename van een velg. Via lichtgewicht wielbouten kun je aardig wat kg's besparen. Op een heel wiel kan dat een hoop schelen. Vooral wanneer je dit zo dicht mogelijk bij de aandrijving gebeurt, Vier of vijf van dit soort lichtgewicht wielbouten maken het totale wiel veel lichter. Dit kan je zomaar 3kg aan onafgeveerde massa besparen. Ongeveerde wat? Al het gewicht wat niet met de auto meeveert is het onafgeveerde massa.


wielbouten: ook hier is gewichtsbesparing mogelijk!

Haal een rally licentie in 5 dagen!

Gepost op 13-02-2012 door Mart in Circuit en rallyrijden, rallycursus en slipcursus
Altijd al eens zoals de grote mannen in Mitsubishi Lancer Evolution's, Golf kitcars of de legendarische Subaru Impreza's willen rallyrijden? De rallysport is niet zonder gevaren, wil je deelnemen aan een kampioenschap zul je een aantal examens en tests moeten doorlopen.


Prodrive Rally 


School Sinds 1990 leiden zij équipes om verantwoord aan de rallysport deel te nemen.

Rallycoureur of navigator wordt je niet zomaar. Daarom brengt o.a. Prodrive Rally School je onmisbare vaardigheden en ervaringen bij. De meeste deelnemers op de Nederlandse rallypaden zijn door hen opgeleid! Daarna heb je dan ook wel een KNAF rallylicentie. Hier lees je hoe het in zijn werk gaat.


Zelf achter het stuur van een rallyauto!

Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven

Gepost op 12-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het moment dat er écht goed naar de diepte van het profiel wordt gekeken is vaak de APK. Dit wordt dan gedaan via een profielmeter. We leggen uit hoe je de bandenprofiel diepte kan meten!


Profieldiepte meten 

Volgens de wet dienen je banden minimaal een profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben.

Dit moet het geval zijn voor het hele loopvlak van de band. Er wordt gemeten vanuit de hoofdgroef van de band.

Midden van de band

Dit is de brede groef in het midden van de band. De meeste banden hebben 3 of 4 van dit soort hoofdgroeven. Dit beslaat circa 75% van de breedte van de autoband. Dit vormt het gebied waar de profielmeter ingeprikt wordt. Let op dat je de profielmeter niet in de TWI zet.


Het slijtpatroon van een band geeft waardevolle info.

Grijs kenteken op de auto; niet voor iedereen

Gepost op 12-02-2012 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Het gereduceerde belastingtarief en de BPM-vrijstelling voor bestelwagens gelden sinds 1 juli 2005 alleen voor ondernemers. En dat brengt de nodige administratieve rompslomp met zich mee.


1. Wat verandert er? 


Particulieren in het bezit van een grijs kenteken betalen sinds 1 juli 2005 meer wegenbelasting, Ook wordt er Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) berekend over de aanschafprijs van nieuwe bestelwagens. 

Ondernemers kunnen dat terugvorderen. Vaak zie je ook trekhaken op grijs kenteken auto's. Er zijn ook diverse trekhaak accessiores


Deze gele nummerplaat wordt grijs?

Handige tips voor en poetsen en wassen van auto's

Gepost op 12-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Je bent zuinig op je auto, dan zorgt je er uiteraard goed voor. Lees hier handige en nuttige tips die je bij het wassen en poetsen van je auto van pas komen
Auto shampoo

Je zou natuurlijk uw auto kunnen wassen met schoon leidingwater. Daarmee haal je inderdaad het loszittend vuil weg. Na het opdrogen blijkt echter dat er een vuilfilm is achtergebleven.

Uitlaatgassen

Die is veroorzaakt door onder andere uitlaatgassen en luchtvervuiling. Deze vuilfilm, vaak insekten. Gebruik hier voor een goed autoverzorging product. Deze zijn nl. ook roestwerend.


Regelmatig de auto wassen: hou 'm lang mooi!

Bardahl Supertune voorkomt motorschade + meer pk!

Gepost op 11-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je auto schoonmaken en poetsen doe je natuurlijk regelmatig als autoliefhebber, maar wel eens gedacht aan onder de motorkap? Zo kun je ook het motorcompartiment schoonmaken. Daarnaast is de motor (olie en smeermiddelen) zelf erg belangrijk. En daar gaan we je nu bij helpen!

Supertune Bardahl

Supertune is onderhoud doen in 3 stappen zonder complexe demontage. Het is hèt antwoord op veel voorkomende motorverontreinigingen. Deze 1-2-3 kit is een goed alternatief voor het vervangen van tuning onderdelen. Doordat bij gebruik van Supertune slechts het luchtfilter gedemonteerd dient te worden blijven de kosten beperkt.

Oudere auto's

Oudere auto's, met en zonder turbo, maar ook nieuwe motoren met EGR, kunnen in de loop der tijd vervuild raken.


Zelf in 3 stappen je blok smeren via Supertune.
Informatie over turbo's en turbo chargers
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd.De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien.


Uitlaatgassen

De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.

   

Via stille autobanden, minder lawaai en overlast
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Geluidsschermen worden lager als iedereen met stille banden gaat rijden, en de omgeving heeft minder overlast van het geluid geproduceerd door de banden. Maar wat zijn de voordelen voor jou als automobilist?


Voordelen stille autobanden


Een van de bronnen van geluid is het afrolgeluid van banden. Vanaf ongeveer 40-60 km/u overstemt het afrolgeluid van banden het geluid veroorzaakt door de aandrijving van de auto. Niet alleen voor de omgeving is er minder overlast door gebruik van stille banden, maar voor u als bestuurder ook. Stille banden zorgen voor een rustigere passagiersruimte. 


Zijn de banden net zo stil als de Tesla waar ze op gemonteerd zijn?
Via spatbordverbreders een bodykit look!
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Je auto optisch verlagen is nu heel simpel. Door het monteren van een set spartbordverdreders krijg je een extra laag effect. Natuurlijk ook te gebruiken i.c.m. met een verlagingkit.


Spatbordverbreders


 Een spatbordverbreder is universeel, ze zijn eenvoudig te monteren. Zorg wel dat je een gereedschapkoffer bij de hand hebt. Montage gaat via sterk 3M tape. Te verkrijgen in glazend en zwart ABS-kunstof. Je auto krijgt een aërodynamische en gespierde look!

Wielkasten uitrollen 

Als echt brede sportvelgen monteert, of spoorverbreders hebt gemonteerd is het mogelijk dat de banden en/of velgen gaan aanlopen tegen de wielkast. Hiermee maak je echt een ultra dikke look, dit is zeker geen project voor zelfs de handige auto klusser. Dit laat je door de tuningspecialist doen.


Spartbordverbreders: direct een gespieder uiterlijk!
Turbo fluit kopen? De turbo whistle maakt 't gave geluid!
Gepost op 10-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Kenmerkende geluid van het opspoelen van de turbo, ookwel 'turbo gefluit' genoemd maken? Dat kan, maak turbo geluid zónder turbo via een turbo fluit. We leggen je haarfijn uit hoe jij straks fluitend de straat uitrijdt. 
 


Hoe werkt de turbo fluit?

Een turbo fluit ookwel turbo whistle genoemd, is een lichtgewicht aluminum product dat in de achterdemper gemonteerd wordt. De uitlaatgassen verlaten met druk de uitlaat. 

Als de gassen dan door het fluitje gaan ontstaat er het kenmerkende fluitgeluid dat je bijvoorbeeld heel goed hoort bij zware vrachtwagens die in een tunnel omhoog moeten rijden. En natuurlijk bij dik getunede auto's met een joekel van een turbo.



Turbo Whistlers geven het typische 'fluitende' turbo geluid.
Gebruik de juiste slangklemmen onder de motorkap!
Gepost op 10-02-2012 door Mart in Auto gereedschap, sleutels en ratels
Hoe worden o.a. de aluminium luchtbuis delen van een intercooler systeem met elkaar verbonden? Hoe zet je een open luchtfilter op de luchtbuis vast ? Juist via een slangenklem. Een slangklem is een simpel maar zeer effectief stukje materiaal. Lees onderstaande tips, dan voorkom je teleurstellingen. 


Slangklem

Van een relatief simpel openlucht filter tot complete intercooler systemen. Slangenklemmen zorgen ervoor dat je de delen van buizen goed aan elkaar kunt monteren. Overal waar een slang strak om een buis of ronding heen moet kun je een slangenklem gebruiken. Maar let op, je kunt niet elke klem klakkeloos gebruiken. 


Slangklemmen zijn prima bestand tegen hitte.
Autobanden informatie, winterbanden, zomerbanden
Gepost op 09-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Aangezien de banden als enige onderdeel van de auto contact met de weg hebben, is het belangrijk om goed de mogelijkheden te overwegen als de tijd rijp is voor nieuwe banden.

Grip, grip, grip!

Behalve minder grip, is ook de kans aanwezig dat banden onvoorspelbaar gedrag vertonen als ze op de grens worden gebruikt, sneller slijten en meer afrolgeluid produceren. Natuurlijk zijn niet alle goedkope banden slecht, maar over het algemeen gaat het gezegde je krijgt waar je voor betaalt wel op.

Juiste bandenspanning 

Controleer de spanning van de banden één keer per maand In het bijzonder voordat je een traject met hoge snelheid gaat afleggen. De juiste spanning is van belang voor de veiligheid en de levensduur van de banden. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden).

 


Winterband met groeven: voor de verstandige rijder!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl