Home Blog

Motor tuning en mechanische tuning: pak pk's!

Gepost op 22-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Het moderne autoverkeer stelt hoge eisen aan een motor. Er zijn zowel fikse prestaties als ook een acceptabel brandstofverbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen gewenst.

Het motor management systeem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld.Via chiptuning pak je in 1x veel pk's!

Bij motor tuning worden de parameters opnieuw afgesteld, maar dan meer ideaal.


Naafdoppen: tunen met één simpele klik

Gepost op 22-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Eindelijk heb je die mooie, nieuwe velgen gekocht voor je auto. Ziet er goed uit! Alleen: je zit nu wel direct op de naaf te kijken, een onaantrekkelijk zwart gat! Gelukkig is dit onvolkomenheidje snel verholpen met een naafdoppen set. Naafdoppen klik je heel eenvoudig in de velg. Ziet er meteen weer een stuk beter uit!

Bescherming

Naafdoppen hebben dus voornamelijk een decoratieve functie. Ze geven de velgen - en in één moeite door je hele auto - een fraaier aanzien door de slotbout en de gaten aan het zicht te onttrekken. Aan de praktische kant bieden ze bovendien bescherming en zorgen ze ervoor dat er geen vuil in de naaf komt. 


De originele naafdoppen

De originele velgen van een auto zijn doorgaans voorzien van naafdoppen met ofwel het logo van het automerk ofwel het logo van het velgenmerk. Ook als je nieuwe fabrieksvelgen koopt dan worden deze meestal opgesierd door een van deze twee logo's. Alleen lichtmetalen velgen worden niet altijd geleverd met inbegrip van nieuwe naafkappen. 


Naafdoppen; the finishing touch op je velg.
Functies carterpan: afsluiting onderblok & koeling olie
Gepost op 22-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Lekt je auto olie op de straat? Grote kans dat een pakking van je carterpan aan vervanging toe is. Als de olievlek aanzienlijk is heb je misschien te maken met een gaatje of scheur in je carterpan. Carterpan vervangen kun je zelf doen, een autobrug is dan handig. Niet noodzakelijk.


Carterpan

De carterpan bevindt zich aan de onderkant van het motorblok. Als je onder de voorbumper kijkt kun je de oliepan zien zitten. Het kan ook zijn dat er een kunststof de onderkant van het blok extra beschermt.

Dit is een extra stukje bescherming voor je carterpan. Wist je dat de oliepeilstok uitkomt in de oliepan?

Omdat de pan ook voor koeling van de olie zorgt is deze vaak van dun plaatstaal of aluminium gemaakt.


Carterpan van aluminium: lekker licht.

Dumpvalve of blow off valve voor turbo-auto’s

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Heb je een turbo-auto en wil je de maximale snelheid ermee behalen? Wat dacht je van een dumpvalve? Hiermee wordt het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo op snelheid blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.


Sneller opspoelen turbo

Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen  kunnen de turbo  beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.


HKS dumpvalve op een Subaru Impreza

Velgenlak maakt je velgen weer als nieuw!

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Krassen op je lichtmetalen velgen kun je eenvoudig zelf behandelen. Dit kan via velgenlak. Deze lak is bestand tegen benzine, chemicaliën en is slijtvast en krasvast.

Velgenlak aanbrengen 

Wist je dat je ook zelf (lichte) velgschade kunt verwijderen? Wij leggen je uit hoe!

Er zijn een aantal stappen, schuren vormt een belangrijk onderdeel, de stappen zijn:

1. Velg goed schuren, korrel 400
2. Lichte velgschade(s) verwijderen met polyplamuur.
3. Goed schuren, korrel 400.
4. Primer opbrengen (motip primer) 
5. Weer goed schuren, Korrel 800 
6. Velgen lak opspuiten 
7. Weer licht schuren, korrel 800 
8. Nog een laag velgenlak aanbrengen. Vervolgens direkt de blanke lak erop.


Velglak kan je velgen er weer als nieuw laten uitzien.

Remblokken: waar moet je op letten?

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik. Als je meer performance wenst, lees dan onderstaande eens. Meer 'bite'? Langere levensduur? Geen 'fading'? Na lezen van dit stuk ben je een stuk wijzer op het gebied van remblokken.



Als remmen te warm worden..


Zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt, op het circuit) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Vergeet ook de juiste remolie niet.


Grotere remschijven? Check deze 4 remmen upgrades!

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Wanneer je de remmen wilt verbeteren, moet je je eerst afvragen wat het doel is wat je wilt bereiken. Realiseer je dat het de som der delen is: de juiste schijven, juiste blokken, remolie en remleidingen. In dit artikel nemen we een kijkje naar deze remonderdelen. 


Wat voor remmer ben je?

Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten. 

Er zijn grofweg 4 upgrade mogelijkheden, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik of extreem straatgebruik. Van klein naar groot zijn dat onderstaande upgrades:

1. Remvloeistof en stalen remleidingen

2. Remblokken

3. Remblokken & schijven

4. Big brake kit


Big brake kit: als extreem vertragen noodzakelijk is.

Auto overschrijven: hoe werkt dat precies?

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Heb je zojuist de (tweedehands) auto van je dromen gevonden? Of heb je een geschikte koper gevonden voor jouw oude auto? En zijn jullie er financieel uitgekomen? Voor een goede afhandeling rest dan nog één ding: de auto overschrijven. Hoe dat in zijn werk gaat lees je hier.

Auto overschrijven

Wanneer moeten we een auto overschrijven? In de volksmond zeggen we al snel dat we 'een auto overschrijven'. Officieel is de goede benaming van deze handeling 'een auto op kenteken zetten'.

Een auto overschrijven doe je als een auto van eigenaar wisselt. Dus als jij jouw auto aan iemand anders verkoopt of als je de auto van iemand overneemt. Hiervoor heb je het ´oude´ papieren kentekenbewijs nodig, of je kentekencard  plus de tenaamstellingscode.


Informatie auto subwoofers, baspijpen en speakers

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Caraudio, autoradio
Of het nou hardrock, rap of house is, muziek draai je luid. Zo luid mogelijk en al helemaal als je alleen in de auto zit. De standaard speakers die in je wagen verwerkt zitten voldoen dan natuurlijk niet. Gelukkig zijn er volop mogelijkheden om je auto om te toveren tot een rijdende disco of concertzaal.

Niet iedere speaker is zomaar een speaker. De zeer lage tonen worden weergegeven door subwoofers. Je zult een overdreven grote versie van zo'n ding vast wel eens gehoord hebben. Als een auto met een beetje subwoofer door je straat rijdt, ben je bang dat de ruiten spontaan barsten, zoveel trillingen worden ermee veroorzaakt. Voor normale lage tonen is er de woofer en hoge tonen hoor je dankzij tweeters.


Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!

Gepost op 20-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Wel eens stilgestaan hoe het met je reserveband is? Heb je er überhaupt eentje in de auto? Er zijn drie opties: een reserveband, een zgn. thuiskomer en een bandenreparatieset. Wij geven tips & tricks zodat je snel weer onderweg kan na een lekke band.


De thuiskomer 

De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.

Tijdelijk gebruik

Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.


De klassieke thuiskomer: uitstervend ras?

Met stijl je ramen openen via schromen raamslingers

Gepost op 20-03-2012 door Mart in Interieur, Auto interieur
Aluminium raamslingers zijn de ideale oplossing voor het vervangen de de standaard raamslingers die er niet uit zien. Ziet er direct top uit, wedden dat je tevreden bent na montage!

Aluminium raamslinger

Maak een onderscheidende look. De alumimium slingers zijn in diverse kleuren beschikbaar. Worden vaak in een set geleverd door de 3 adapters zijn de raam slingers 99% passend op elke auto te maken.

Geen duf gedoe

Geef toe: een plaatje zegt meer dan 1000 worden. Ziet er toch 10x beter uit dan zo een plastiken fabrieks af variant?!


Geef toe: zo een aluminium set fleurt het auto interieur op!
Booskijkers op koplampen monteren
Gepost op 20-03-2012 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Booskijkers geven de voorkant van je auto net dat beetje extra. Ze zijn voor elk koplamptype en automerk verkrijgbaar en bovendien gemakkelijk zelf te plaatsen. Naast de luchtinlaten, bumperspiolers en carstriping de een goede tuning upgrade voor relatief weinig geld.


Koplamp styling

Steeds meer auto's krijgen standaard al een een scherpere voorkant door de auto koplampen strakker vorm te geven.

Koplamspoilers

Koplamspoilers dienen wel nog in de kleur van de auto gespoten te worden.

Als je handig bent kun je dat zelf. Als je dan toch bezig bent neem je je remklauwen ook mee.


Booskijkers geven je auto een 'scherper' uiterlijk.
Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!
Gepost op 19-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van. Een intercooler is relatief eenvoudig te monteren en is bovendien betaalbaar, maar maakt toch behoorlijk wat verschil!

Hoe werkt een interkoeler?

Hoe werkt zo'n interkoeler nou eigenlijk en wat is het nut ervan? Een turbomotor zuigt lucht aan naar de turbo in plaats van direct richting de motor zoals dat bij een atmosferische motor het geval is. De turbo perst de lucht samen, waardoor hij meer zuurstof richting de motor  kan brengen. Doordat de lucht gecomprimeerd wordt, wordt hij warmer, terwijl een motor juist
beter presteert als de lucht koud is.


De 'front mount intercooler' is het populairst
Luchtmassameter: meet beademing van je motor
Gepost op 19-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Een Luchtmassameter is een sensor aan het eind van het luchtfilterhuis. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt gemeten, hierna wordt er bepaald hoeveel benzine er in de cilinders wordt gespoten.


Luchtmassameter

Een luchtmassameter is een sensor in de vorm van een hittedraad bevindt zich in de luchtbuis. Via de aangezogen lucht (rijwind) wordt er gemeten wat de temperatuur van de passerende lucht is. 

Het hittedraad geeft vervolgens aan de ECU door hoeveel benzine er ingespoten dient te worden. Als de sensor te weinig lucht meet, zal er te weinig brandstof in worden gespoten, en loopt de motor arm. Brandstof dient naast ontbranding ook voor koeling.   

Luchtmassameter bevindt zich in de luchtfiller buis.
Helmtas houdt je helm gaaf: helmtassen nader bekeken
Gepost op 19-03-2012 door Mart in Autoveiligheid, circuit en rally
Stel: je hebt net € 900,- uitgegeven aan een autosporthelm van Arai of Schuberth. Vervolgens leg je de helm thuis neer op de koude garagevloer, in die smerige, stoffige schuur of op de grond in de gang. Je trapt er eens een keertje per ongeluk tegenaan, struikelt erover of de kou trekt erin.

Helmtas

Zonde van zo'n dure autohelm, want hij is zo beschadigd. Krassen, schuurplekken, schimmel en vlekken zijn het resultaat. Wil je jouw helm zo lang mogelijk mooi houden, koop dan een degelijke helmtas. Want zeg nou zelf: een Bugatti Veyron laat je toch ook niet onder de carport staan?

Een helmtas beschermt je helm optimaal als je 'm niet op hebt. En laten we eerlijk zijn: je autohelm heb je vaker niet op dan wel. Een goede autosporthelm is niet goedkoop en je wil toch graag dat hij een tijdje meegaat.


Bescherm je helm via een helmtas.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl