Home Blog

TPMS: veilig, voordelig & verplicht op nieuwe modellen

Gepost op 20-12-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Vanaf november 2012 moeten alle nieuwe automodellen die in Europa van de band rollen voorzien zijn van TPMS. En dat is niet voor niets: rijden met een ongunstige druk of temperatuur in de banden is levensgevaarlijk en leidt elke dag tot verkeersongelukken! Een TPMS systeem zorgt ervoor dat je veilig en bovendien zo voordelig en schoon mogelijk kunt rijden. Hoe? 


TPMS systeem

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System. Het is een controlesysteem voor de bandenspanning en de temperatuur in je banden. Er bestaan twee soorten TPMS: het systeem met interne en het systeem met externe sensoren. In beide gevallen kan de bestuurder zien of de spanning en temperatuur van de banden in orde zijn. Externe sensoren zijn het meest praktisch. Deze draai je op het autoventiel en klaar is Kees!

TPMS houdt je perfect op de hoogte over je banden!

Winter? Gebruik antivries als ruitensproeiervloeistof!

Gepost op 13-12-2012 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Antivries zorgt ervoor dat je ruitensproeiervloeistof minder snel bevriest. Een goede antivries reinigt je voorruit en beschermt het sproeierreservoir tegen bevriezing. Maar een antivries ruitensproeiervloeistof heeft nog veel meer voordelen!


Ruitensproeiervloeistof

Als de winterse kou in aantocht is, vervang je je zomerbanden door winterbanden. Maar daarmee ben je nog niet klaar, want zodra de temperatuur onder de nul zakt kunnen je ruitenwissers het wel eens lastig krijgen: Je ruitensproeiervloeistof is bevroren! En als de winter echt begonnen is wordt de voorruit al snel wit door winterse neerslag en pekel op de weg. Voor je het weet kun je niets meer zien. Dit kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Dit soort problemen kun je gelukkig heel eenvoudig voorkomen. Koopt wat antivries, bij voorkeur in een 5 liter verpakking. Waarom? Dat lees je verderop!

idealiter vul je het reservoir vòòr de wintermaanden met antivries!

Aerodynamicarace auto: 9 onderdelen nader bekeken

Gepost op 07-12-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
In deel 1 hebben we het afstellen van een auto besproken, in deel 2 gaan we de aerodynamica van een super GT race auto behandelen. Waar, wanneer en waarom zitten er zoveel aerodynamische hulpmiddelen op zo'n auto? Wel eens van een gurney flap, diffuser, canards of side duct gehoord? Na dit artikel kun je er over meepraten. In totaal zullen we 9 aerodynamische onderdelen uitleggen en staan stil bij de werking én het effect ervan.

Aerodynamica auto

Als we het over de aerodynamica van een auto hebben, dan hebben we het over hoe de krachten van de rijwind zich manifesteren op de auto. Idealiter vloeit de rijwind zo soepel mogelijk langs, over en onder de auto, met het liefste zo weinig mogelijk weerstand voor de auto. Daarnaast is het wenselijk de auto zoveel mogelijk contact met 't wegdek te laten houden.

Met andere woorden je bent altijd op zoek naar een compromis: weinig vleugel voor een goede rechte lijn snelheid en medium tot veel vleugel voor voldoende grip in de bochten.


GT4 uitvoering van een Golf GTI

Kuipstoelen vs. sportstoelen: een gevoelskwestie!

Gepost op 13-11-2012 door Mart in Autostoelen, Sportstoelen en gordels
Als je bezig bent je auto naar jouw persoonlijke smaak in te richten, dan mag je dat grote zachte ding waar je op zit natuurlijk niet vergeten. Die vervang je door een strakke sportstoel of kuipstoel. En omdat één sportstoel zo lullig staat, krijgt de passagier er ook een!


Kuipstoelen

Een kuipstoel is een zitplaats die de bestuurder of passagier goed op z'n plek houdt tijdens het accelereren of het maken van flinke bochten. Ideaal voor de die-hard autofan of circuitrijder, die niet van compromissen houdt. In een kuipstoel voel je je één met je auto. De kuipstoel heeft een vaste positie in een wagen en is niet echt verstelbaar: verstellen kan alleen als de stoel wordt losgeschroefd van het stoelframe. 


Zulke stoelen en gordels zien we graag!

Zonneband op je raam met clubnaam of logo

Gepost op 05-11-2012 door Mart in Autostyling, Stickers en folie
Een zonneband, ook wel raamband genoemd, is een sticker die je bovenaan de voorruit van je auto plakt, over de gehele lengte. Heel erg handig bij een laagstaande zon, maar je doet het natuurlijk vooral voor die dikke tuning look. Pimp je voorruit met een zonneband!


Zonnebanden

Ook wel raambanden genoemd, erg populair in de tuningscene en bij sportieve auto's.

Het is de ideale plek voor een tribal, logo of clubnaam.

Het spreekt voor zich dat de voorkant van je auto toch vaak hét speerpunt van je tuning-koorts is.


Zonnebanden zijn er in allerlei soorten en uitvoeringen!

Bumpstops vangt doorslaan schokdemper op

Gepost op 30-10-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Als je extreem gaat verlagen is het mogelijk dat de banden tegen de wielkasten gaan aanlopen als je over een hobbel rijdt. Als je een schroefveren hebt kun je de rijhoogte veranderen. Heb je dat niet is het verstandig bumpstops, ook wel veerwegbegrenzers genoemd te monteren.

Bumpstops

Er zijn drie redenen om veerwegbegrenzers te monteren.

1) afstand
2) impact absorbtie
3) versleten veren

Een bumpstop monteer je simpel, deze duw je er zo tussen.

Rijgedrag

Het zal geen gevolgen hebben voor het rij gedrag. Het werkt als een kussen aan het eind van de demperslag.


Bumpstops: beveiliging tegen te diep inveren van schokdempers.

Stikstof in je banden is goedkoper én veiliger!

Gepost op 23-10-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden

Meer dan 60% van de automobilisten rijdt rond op banden die niet de juiste bandenspanning hebben. Dat komt doordat de banden vanzelf leeglopen. Met stikstof in je banden voorkom je de dure en zelfs gevaarlijke gevolgen van rijden op te zachte banden!


Stikstof in autobanden?


Stikstof in je banden: het
bestaat al meer dan 30 jaar. Tegenwoordig worden veel nieuwe wagens standaard geleverd met stikstof in de banden, herkenbaar aan een groen ventieldopje.

Stikstof wordt verder al vele jaren gebruikt om de banden van vrachtwagens, vliegtuigen en Formule 1 racewagens te vullen. Maar waarom eigenlijk?

Lakstift: ideaal bij kleine krasjes en steenslag

Gepost op 18-10-2012 door Mart in Poetsmiddelen, lak en raambescherming

Kleine krasjes of steenslag op je mooie autolak? Niet getreurd! Met een lakstift werk je deze oneffenheden gemakkelijk en snel weg. Een eenvoudig klusje, ook geschikt voor amateurs! Maar hoe pak je dat eigenlijk precies aan?

Lakstift

Een lakstift is geschikt om kleinere krasjes, waar nog geen roest onder zit, netjes weg te werken. Bijvoorbeeld die vervelende krasjes die je sleutelbos veroorzaakt aan het portier. Ook al ontgrendel je de sloten met je afstandsbediening, als je de deurhendel pakt slaan die sleutels toch nog tegen je lak aan…

Gelukkig kun je deze kleine krasjes heel snel verwijderen. Even lakken en je ziet er niets meer van! 


Een lakstift maakt dit soort krassen minder zichtbaar.

Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!

Gepost op 06-10-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen nét even die ‘finishing touch’ . Je auto krijgt er een sportieve of luxe uitstraling van en het doet bijna geen pijn in de portemonnee. Een sierstuk op je uitlaat is een betaalbaar sieraad voor je vierwieler!


Uitlaatsierstuk

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen een eigen 'look' en helpt bij het afvoeren van de uitlaatgassen. Het uitlaatsierstuk is interessant voor elke autoliefhebber. Rijd je in een chique sedan, dan kies je wellicht voor een glimmend RVS uitlaatsierstuk die je wagen een luxe uitstraling geeft. Heb jij een heftig gepimpte bak, dan maakt een stoer zwart sierstuk op je uitlaat je bolide pas echt bruut.

Natuurlijk begint je niet aan een sierstuk als de uitlaat zelf niet in orde is. Een uitlaatreparatie kun je eenvoudig zelf uitvoeren. 

Zo geef je een duffe uitlaat een mooi en sportief uiterlijk in 30 seconden!

Centreerringen: onmisbaar voor je auto!

Gepost op 27-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok

Centreerringen zijn veel meer dan alleen een hulpstukje bij de montage van een velg. Ze zijn onmisbaar voor je auto! De centreerring zorgt ervoor dat je velg steviger en veiliger onder je auto gemonteerd kan worden.  


Centreerringen

Centreerringen zijn idealiter (!) kunststof of metalen ringen die je in de kern van de velg, schuift of klikt. De centreerring is maar een klein onderdeeltje van je wagen, maar vergis je niet: het is wél prettig en noodzakelijk dat 'ie er is. Dankzij centreerringen blijven velgen goed op hun plaats zitten en dat is niet onbelangrijk natuurlijk!

Zonder centreerringen zou een velgenproducent voor elk automodel een andere velg moeten produceren, met exact de juiste maat naafgat. Dit zou enorm veel tijd en geld kosten. Vandaar dat handige plastic ringetje dat welke velg pasbaar maakt.

De juiste maat is cruciaal bij centreerring montage.
Autogordels: meerpuntsgordel of standaard autoriem?
Gepost op 24-09-2012 door Mart in Autoveiligheid, circuit en rally

Er zijn diverse gradaties autogordel typen, iedereen kent de standaard driepuntsgordels. Dikke kans dat deze ook in jouw auto zit. Er zijn ook meerpunts gordels. Dat zijn dan vier-, vijf of zelfs zespuntsgordels. Op deze pagina bespreken we de voor en nadelen van alle autoriemen.

Welke autogordel?


Als je begint aan het betere bochtenwerk schiet een een normale autostoel en standaard autogordels tekort. Je hebt behoorlijk wat bewegingsvrijheid Maar in een bocht is het juist van belang dat je goed vastzit zodat je optimaal controle over de auto kunt houden. Ook wil niet afhankelijk zijn van het automatisch blokker systeem van de standaard driepuntsgordel.

Ja, het is wat meer 'insnoer' werk maar daar staat tegenover dat de 'feeling' met de auto beter wordt. Niet praktisch voor in het boodschappen auto'tje. Maar onmisbaar -en soms verplicht- voor als je het circuit op gaat.


Meerpunts gordels geven de beste bescherming.
Winterbanden huren: handig en superveilig!
Gepost op 19-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Winterbanden en sneeuwkettingen zorgen ervoor dat je je auto beter onder controle hebt bij winterse omstandigheden. In de winter heb je te maken met lage temperaturen, een nat en vies wegdek, gladheid en onvoorspelbare situaties op de wegen. Te duur? Huur dan winterbanden!


Winterbanden
Winterbanden huren heeft veel voordelen: het is een misverstand dat deze banden alleen nut hebben bij het rijden op sneeuw en ijs. 

Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en een ander en dieper profiel waardoor regen, sneeuw en vuil veel beter afgevoerd worden.

Hierdoor ontstaat veel meer grip op natte, koude, besneeuwde en gladde wegen. Dat betekent een kortere remafstand, een goede wegligging en betere rijeigenschappen.

Tegenwoordig hebben winterbanden bijna geen nadelen meer: ze zijn geluidsarm en je kunt er wel 240 kilometer per uur op rijden.


Profieltje he? Dit is een goede winterband!
Turbo reinigen: laat je turbo optimaal draaien!
Gepost op 14-09-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Heb je het gevoel dat je vermogen verliest of dat het vermogen niet soepel wordt opgebouwd? Verbruik je meer brandstof dan ooit? Dikke kans dat je turbo vervuild is. Je turbo reinigen is heel eenvoudig en voordelig!


Turbo reinigen
Een turbo of turbocharger heeft als doel het vermogen van je benzine- of dieselmotor te verhogen. Vuil- en roetafzetting op het compressor- of turbinewiel zorgen ervoor dat je turbo niet goed kan draaien. Je turbo schoonmaken is dan de meest logische stap.

Vervuilde turbo?
Heb je een vervuilde turbo? Dan kun je te maken hebben met de volgende verschijnselen: verlies van motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik of overmatig roken van de motor.


Deze turbo kan wel een reinigingsbeurt gebruiken!
Juiste set up auto bepalen? Een auto afstellen doe je zo!
Gepost op 06-09-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Om een sportiever rijgedrag te creëren kun je bijv. een veerpootbrug, stabilisatorstang, sportbanden of andere schokdempers monteren. Modificaties die al flinke verbeterslagen in de setup van de auto realiseren. Maar wat als je een auto nòg verder wilt afstellen?

Auto afstellen? Hoe?!

Goed leren rijden op een circuit is hele andere koek dan op de openbare weg. Om snelle rondetijden te realiseren zal het echt in details gezocht moeten gaan worden. Goed voorbeeld waar dit aan de orde van de dag is zijn de zgn. cupklassen. In deze klassen zijn de auto's motorisch identiek. De mogelijkheden qua afstelling van het onderstel (setup) van de auto zijn eveneens beperkt. Binnen bepaalde marges mag de setup, denk aan instelbare demping, camber, caster, toespoor en uitspoor, aangepast worden.


De Renault Clio Cup is een populaire klasse
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl