Home Gereedschap Acculaders

Acculader voorkomt startproblemen en méér!

Of je je auto stalt of er gewoon mee rijdt; de accu heeft het zwaar in de winter. Bij een koude start moet hij hard werken, maar ook wanneer de accu niet gebruikt wordt, wordt hij er niet beter van. Het kan in dat geval zomaar gebeuren dat je, na een langere periode niet gereden te hebben voor een onplezierige verassing komt te staan. Een lege accu... Opladen kan dan helpen, maar lang niet altijd. Als je pech hebt, verliest je accu zijn spanning meteen weer. Dan zit er niets anders op dan een nieuwe te kopen.


Intelligente acculader

Nog afgezien van de kosten levert dat een hoop gedoe op voordat je kunt rijden. Dergelijk gedoe is eenvoudig te voorkomen door gebruik te maken van een moderne acculader. De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen in de consumentenelektronica stormachtig geweest. Het gevolg is dat acculaders met een zogenaamd intelligent laadprofiel zeer betaalbaar zijn. Ze zijn goedkoper dan een nieuwe accu en kunnen de levensduur van diezelfde accu flink verlengen.

acculader
Acculaders zijn er in vele soorten en maten

Ontlading accu

Alle accu's werken volgens het loodzuur principe. Het van oudsher gebruikte type is het meest eenvoudig: in de accu bevinden zich loden platen, zwavelzuur en water. Tijdens de ontlading vormt zich loodsulfaat, tijdens het opladen wordt dit weer omgezet in lood en loodoxide. Een nadeel van deze accu's is dat ze onderhoud vergen. Wanneer het vloeistofniveau is terug-gelopen moet dit worden aangevuld met gedestilleerd water (gebruik hiervoor geen gewoon leidingwater, want dat is elektrisch geleidend).


Overladen accu

Wanneer een loodzuuraccu wordt overladen (bijvoorbeeld door met een verouderde lader te lang of met een te hoge spanning te laden) verdampt er water en ontstaat het brandbare en ontplofbare waterstofgas. Zorg daarom altijd voor voldoende ventilatie. Een startaccu is bedoeld om kortstondig veel stroom te leveren en bevat daarom een groot aantal dunne platen.

Hij is niet geschikt om ver te ontladen, in zijn algemeenheid kun je stellen dat hij maximaal tot 20% van de capaciteit ontladen mag worden. Normaal is dit geen probleem en wanneer de auto vlot start zal de dynamo de accu snel weer vol-ledig opladen. Maar bij startproblemen ga ja natuurlijk al gauw verder dan die 20% en dat is niet goed voor je accu.

AGM-accu

De opvolger van de loodzuuraccu is de AGM-accu, wat staat voor Absorbed Glass Material. Glasvezel tussen de loodplaten absorbeert het zwavelzuur en fungeert als 'ator. Dit heeft diverse voordelen, waaronder een grotere startcapaciteit en een grotere ontlaadbaarheid (tot 70%) zonder nadelige gevolgen voor de accu. Bovendien heeft een AGM-accu een lagere weerstand, wat leidt tot een ca. 50% snellere laadtijd. AGM-accu's zijn onderhoudsvrij, wat niets anders betekent dan dat je geen water hoeft bij te vullen. Voor de rest is deze term enigszins misleidend, want ook een AGM-accu heeft aandacht nodig.

Gel-accu

Tenslotte is er de gel-accu, waarbij tussen de loodplaten een gel op basis van siliconensamenstellingen zit. In zijn algemeenheid zijn gel-accu's minder geschikt als startaccu, maar er bestaan wel degelijk gel-startaccu's. Gel-accu's kunnen zeer goed tegen hoge ontlading, wel tot zo'n 80% van de capaciteit. Verder hebben ze alle goede eigenschappen die AGM-accu's ook hebben.

accupolen schoonmaken
accupolen schoonmaken: verwijder aanwezig oxidatie altijd.

Gasvorming

Ook bij AGM en gel-accu's vormt zich bij het laden gas. Dit is echter een verwaarloosbaar kleine hoeveelheid, die via een veiligheidsventiel in het deksel wordt afgevoerd. Alle accu's ontladen zichzelf langzaam. Bij ouderwetse loodaccu's is deze ontlading aanzienlijk; zo'n 5% tot 10% per maand. Als een accu te ver ontladen raakt, dan wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur. Dit tast de platen aan, ze kunnen zelfs kromtrekken, waardoor de accu niet meer goed op te laden is.

Daarnaast treedt, wanneer de accu weinig gebruikt wordt, sulfatering op. De loodsulfide kristallen op de platen worden dan zodanig groot en dik dat ze bij opnieuw opladen niet meer afgebroken kunnen worden, met vergaande negatieve gevolgen voor de accucapaciteit. Vroeger werd er nog wel eens beweerd dat het goed is om een accu die lange tijd niet word gebruikt eerst volledig te ontladen door er een stroomverbruiker aan te hangen. Dat idee is echter achterhaald, de accu slijt er extra van en het risico bestaat dat de accu hierdoor onbruikbaar zal worden.

Accu laden

Controleer alvorens je een accu gaat opladen altijd de polen op oxidatie en, als het een loodzuuraccu betreft, ook het vloeistofniveau. Maak zo nodig schoon en vul bij. Bij het opladen van een accu zijn er enkele dingen waar je op moet letten. Tijdens het rijden levert de dynamo een laad-spanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,4 volt. Hoger is gevaarlijk, want bij meer dan 14,4 volt wordt de zogenaamde gasspanning bereikt.

acculader aansluiten
Acculader laden: rood op de pluspool en zwart op de minpool


Waterstofgas

Dan komt er waterstofgas vrij. Bij een traditionele loodzuuraccu ontsnapt dit, een AGM of gel-accu zal op den duur gaan koken en kan zelfs ontploffen. Een andere reden voor de beperking van dit voltage is, dat een hogere spanning schade aan het elektrisch systeem van het voertuig, bijvoorbeeld het motormanagement, kan veroorzaken. Om een losse accu goed door te laden, kan een hoger voltage, tot zo'n 16 volt worden toegepast.

Mits...

Mits een aantal zaken goed in de gaten wordt gehouden. Een moderne, intelligente acculader doet dit. Als de accu vol is, is het van belang het voltage weer terug te schroeven tot maximaal 13,8 volt om hem op spanning te houden. Daar-naast is de laadcapaciteit van belang. In zijn algemeenheid is een lader met een laadstroom van 10% van de accucapaciteit geschikt voor het laden van de betreffen-de accu, dus zo'n 10 Ampère bij een accu met een capaciteit van 105Ah. Minder mag wel, maar het laden duurt dan langer en er kan toch enige sulfatering optreden. Meer mag ook, maar tot een maximum van 20% van de accucapaciteit.

Als je een oude acculader hebt, die goed werkt, hoef je die niet meteen weg te gooien. Zeker een ouderwetse loodzuuraccu kan in principe met elke lader worden geladen, mits het voltage en de laadcapaciteit geschikt zijn voor de accu in kwestie. De enige ouderwetse acculaders die af te raden zijn, zijn exemplaren die voorzien zijn van een ontlaadmodus. Als gezegd levert dit slijtage aan de accu op.

 

Acculaders in soorten en maten

Naast de acculader (of hoofdlader), een apparaat dat een lege accu vlot weer oplaadt, kennen we de druppel- of onderhoudslader. Deze kan permanent aan de accu worden gekoppeld en 'druppelt' de accu langzaam vol. Een combinatie van beide kan ook en wordt een combilader genoemd: wanneer de accu vol is, schakelt deze lader vanzelf over op druppelladen. Dankzij moderne technologie zijn de tegenwoordige combiladers 'intelligent'. Hiermee wordt bedoeld dat de lader beschikt over meerdere laadprofielen die hij afhankelijk van de conditie van de accu zelf toepast. Een dergelijke lader begint een lege accu te laden met de maximale laadstroom tot deze 'vol' is. Dat is in praktijk zo'n 80% van de capaciteit.           

acculader op accupolen
Voorbeeld van een intelligente lader.

Doorgeladen tot het maximale voltage

Dan volgt een stap waarin de accu bij een aflopende laadstroom volledig wordt doorgeladen tot het maximale voltage. De lader is daarbij voorzien van een beveiliging die het oververhit raken van de accu voorkomt. Na deze fase volgt een derde laadprogramma (druppelladen) wat de spanning in de accu op peil houdt. Hoe dat precies gaat, verschilt per lader. Sommige laders leveren permanent een bepaalde stroom, andere schakelen zichzelf uit en gaan pas weer aan de slag wanneer de accuspanning onder een bepaald voltage duikt.


Combinaties komen ook voor. Druppelladen voorkomt zelfontlading en sulfatering van de accu en levert bovendien stroom voor kleine gebruikers zoals een klokje of een alarm. Er zijn intelligente acculaders die uitgebreidere programma's doorlopen, tot wel acht stappen. Zij beginnen met een controle van de accuconditie en kunnen ook een zeer diep ontladen en gesulfateerde accu door een speciaal pulserend programma weer vergaand herstellen.

Hiervoor zijn hogere voltages nodig, waarbij de accu warm wordt. In feite worden de platen weer schoon 'gekookt'. Voor alle intelligente laders geldt dat ze niet geschikt zijn om even snel de accu weer wat prik te geven. Een uurtje laden is zinloos, denk eerder in een termijn van tenminste drie dagen. Een AGM-accu kan door elke intelligente lader geladen worden. Het is wel aan te raden om een dergelijke accu met een hogere spanning (14,7 volt in plaats van 14,4 volt) te laden.


Voor gel-accu's is extra aandacht nodig. Let bij de aanschaf van je lader op of deze over een apart laadprofiel voor gel-accu's beschikt. Bij sommige acculaders kan de laadstroom worden afgesteld op het type accu. Waar verder nog op te letten? Nagenoeg alle
verkrijgbare laders zijn beveiligd tegen kortsluiting, beschermd tegen polariteitsomkering en veilig voor de elektronica van het voertuig. De duurdere laders hebben veelal een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning. Als je echt van details houdt, kun je nog letten op zaken als terugloopspanning (als je de lader uit het stopcontact haalt maar wel aangesloten laat, of als de stroom uitvalt).

Ook praktische zaken zijn nuttig om naar te kijken: hoe lang is het netsnoer, hoe lang zijn de draden? Zijn ze van materiaal dat erg stug wordt in een koude stalling? Sommige laders worden geleverd met een handig extra aansluitsnoer, dat permanent op de accupolen bevestigd kan worden met aan de andere kant een stekkertje. Dit snoer kun je netjes wegwerken en de stekker op een toegankelijke plaats aanbrengen, zodat je de lader in één keer kunt inpluggen. Dergelijke zaken zijn natuurlijk ook
als accessoire verkrijgbaar.


Gebruiksaanwijzing accu

Een intelligente acculader is nog geen garantie voor intelligent accu laden. Dat die moderne lader continu op de accu aangesloten kan blijven, is natuurlijk reuze handig, want je hebt er geen omkijken naar. Maar voor echt intelligent laden is het niet zinvol om je accu permanent aan een lader te hangen. Niet alleen slijt je acculader ervan, hij verbruikt ook nog eens elektriciteit, ook wanneer hij volgens programma niet laadt. Als de accu in goede staat is, zal hij maar langzaam ontladen en gemakkelijk een aantal weken zonder aandacht van je lader kunnen. Dit geldt zelfs als je voertuig over enkele kleine permanent ingeschakelde verbruikers beschikt. Ook als je meerdere voertuigen hebt, kun je dus prima met één lader toe, mits je bereid bent de moeite te nemen om hem af en toe even over te zetten.

Kost dat nou?

Een simpele (druppeplader) is er al voor een tientje, een intelligente combilader koop je vanaf 50 euro en de prijzen lopen door tot 150 euro. Maar gebruik je verstand voordat je de portemonnee trekt. Wanneer je al een ouderwetse lader hebt, kun je prima zonder de intelligentie van een moderne lader, gewoon door zelf af en toe even na te denken. Je kunt bijvoorbeeld je accu eens in de drie maanden helemaal opladen. Dat is dus één keer, halverwege de winter. Een laatste tip: lees niet alleen de gebruiksaanwijzing van je lader, maar ook die van je accu. Veel accufabrikanten geven aanwijzingen over onderhoud en bijladen.


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Auto hefbrug
Auto hefbrug - makkelijk sleutelen via autohefbruggen
Veerspanner
Veerspanner - schokbrekers vervangen met veerspanners
Autokrik
Autokrik kopen? Ruime keuze mét adviezen
Momentsleutel
Momentsleutel - onmisbaar in je tuning gereedschapkist
Slagmoersleutel
slagmoersleutel - sneller werken via slagmoersleutels
Meer
Alle Gereedschap artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Steek/ringsleutels Ring en steeksleutels voor in de autogarage
Automover Automover: verplaats auto in krappe ruimtes
Assteunen Assteun voor maximale veiligheid onder de auto
Slagmoersleutel Accu slagmoersleutel? Of slagmoersleutel op lucht?
Auto duct tape Via duct tape ookwel snel weer onderweg!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl